Grudziądz: Najmniejsze miasto w Polsce z tramwajami z ambitnymi planami na przyszłość
- Marek Zioła
- 2 dni temu
- 2 minut(y) czytania

Grudziądz, liczący niespełna 90 tysięcy mieszkańców, jest unikatowym przykładem na mapie Polski, utrzymując własną, niezależną sieć tramwajową z bogatą, niemal 130-letnią historią. W dobie, gdy wiele mniejszych ośrodków rezygnuje z tego rodzaju transportu, Grudziądz nie tylko pielęgnuje tradycję, ale również planuje rozbudowę istniejącej infrastruktury, a nietypowe akcje promocyjne biletów przyciągają uwagę całej Polski.
Mimo że w kraju istnieją mniejsze miejscowości z komunikacją tramwajową, zazwyczaj są one częścią większych aglomeracji, jak na przykład Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Grudziądz wyróżnia się jako jedyne miasto tej wielkości z całkowicie odrębnym systemem tramwajowym, co stanowi ważny element lokalnej tożsamości i dziedzictwa.
Długa historia grudziądzkich tramwajów
Pierwsze tramwaje konne pojawiły się na grudziądzkich ulicach już w 1896 roku, a zaledwie trzy lata później, w 1899 roku, sieć została zelektryfikowana. To świadczy o pionierskim duchu ówczesnych władz miasta. Obecnie długość torowisk wynosi około 18 kilometrów, z jedną czynną linią T2, łączącą pętlę "Rządz" z "Tarpnem". Jednakże miasto ma ambitne plany na przyszłość, obejmujące budowę dwóch nowych tras tramwajowych. Jedna z nich ma połączyć centrum z osiedlem Mniszek, a druga ma prowadzić w okolice dworca kolejowego, co znacząco poprawiłoby skomunikowanie różnych części miasta.
Wyjątkowe torowisko przez Rynek
Unikalnym elementem grudziądzkiej sieci tramwajowej jest przebieg torów przez sam Rynek. To rzadko spotykane rozwiązanie, w połączeniu z zabytkową architekturą, tworzy niepowtarzalny klimat, który jest ceniony zarówno przez mieszkańców, jak i odwiedzających miasto turystów. Warto wspomnieć, że w ostatnich latach Zamość rozważał budowę własnej sieci tramwajowej, co mogło zagrozić pozycji Grudziądza jako najmniejszego miasta z tramwajami. Ostatecznie jednak projekt w Zamościu nie został zrealizowany, dzięki czemu Grudziądz nadal utrzymuje ten wyjątkowy status. Według danych GUS z końca 2023 roku, miasto liczyło około 88 tysięcy mieszkańców.
Nietypowe podejście do kontroli biletów
Grudziądz zyskał niedawno ogólnopolską uwagę za sprawą nowatorskiego podejścia do kwestii przejazdów bez ważnego biletu. Władze miasta postanowiły, że kontrolerzy, zamiast od razu karać pasażerów mandatami, w pierwszej kolejności będą prowadzić działania edukacyjne i zachęcać do zakupu biletów. Dopiero w przypadku odmowy zapłaty, na gapowiczów zostanie nałożona opłata karna. Dyrektorka Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego w Grudziądzu, Anna Majchrzak-Poniewierka, wyjaśniła, że celem tej akcji jest uświadomienie pasażerom, jak ważne są wpływy ze sprzedaży biletów dla rozwoju transportu miejskiego i że kontrola nie musi być źródłem stresu.
Źródło zdjęcia: Wikipedia I Mateuszgdynia
Commentaires