Kompleksowa modernizacja linii kolejowej Kraków - Tunel
- Marek Zioła
- 23 mar
- 1 minut(y) czytania

Polskie Linie Kolejowe (PLK) ogłosiły kluczowy przetarg na gruntowną modernizację linii kolejowej nr 8, na odcinku łączącym Kraków Główny z Tunelem. Ta strategiczna inwestycja, realizowana w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ma na celu nie tylko poprawę parametrów technicznych trasy, ale przede wszystkim zwiększenie dostępności i komfortu podróżowania dla pasażerów.
W ramach modernizacji planowane są prace mające na celu podniesienie prędkości pociągów do 120 km/h, co znacząco skróci czas podróży. Przebudowa 6 przejazdów kolejowo-drogowych oraz modernizacja sieci trakcyjnej wpłyną na poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu. Inwestycja przewiduje również zmiany w infrastrukturze pasażerskiej, w tym budowę nowego peronu w Miechowie oraz modernizację istniejących peronów w Smrokowie i Batowicach.
Nowoczesne perony i udogodnienia dla pasażerów
Inwestycja przewiduje również znaczące zmiany w infrastrukturze pasażerskiej. Na stacji Miechów powstanie nowy peron, a istniejące perony w Smrokowie i Batowicach zostaną zmodernizowane i podwyższone, aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie. Wszystkie perony będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Rozważana jest także budowa nowego peronu w Zastowie.
System sterowania ruchem - krok w przyszłość
Równolegle z pracami torowymi, PLK modernizuje system sterowania ruchem pociągów. Nowe urządzenia i światłowody umożliwią zdalne zarządzanie ruchem ze stacji Kraków Batowice, co zwiększy niezawodność i bezpieczeństwo.
Finansowanie i korzyści dla regionu
Inwestycja jest współfinansowana ze środków KPO, co podkreśla jej strategiczne znaczenie dla rozwoju transportu kolejowego w regionie. Modernizacja linii Kraków - Tunel przyniesie korzyści zarówno pasażerom, jak i przewoźnikom towarowym, zwiększając atrakcyjność kolei jako środka transportu.
Źródło zdjęcia: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
コメント