Studium wykonalności dla odcinka Lublin – Dorohusk: Krótsze przejazdy i większa przepustowość na granicy z Ukrainą
- Marek Zioła
- 4 dni temu
- 2 minut(y) czytania

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. powierzyły firmie IDOM wykonanie studium wykonalności kluczowego odcinka linii kolejowej Lublin – Dorohusk, aż do granicy państwa. Celem prac jest skrócenie czasu przejazdów pociągów oraz znacząca poprawa przepustowości na tej ważnej trasie. Zakończenie studium, które dotyczy Korytarzy Solidarnościowych, planowane jest na rok 2026, a jego wartość przekracza 10 mln zł netto. Inwestycja ta jest finansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Prace studialne koncentrują się na projekcie Korytarzy Solidarnościowych EU-UA, który ma na celu usprawnienie i modernizację transportu między Unią Europejską a Ukrainą. Wśród kluczowych założeń wymienia się zwiększenie przepustowości infrastruktury, co przełoży się na poprawę efektywności przewozów pasażerskich i towarowych na istniejących liniach kolejowych. Istotnym aspektem jest także zwiększenie interoperacyjności systemów kolejowych różnych krajów, co ma ułatwić ich wzajemną integrację i współpracę. Trzecim ważnym celem jest podniesienie wydajności usług na przejściach granicznych poprzez przyspieszenie i usprawnienie kontroli.
Integracja systemów kolejowych i usprawnienie kontroli granicznych
Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił, że odbudowa Ukrainy i integracja jej gospodarki z Europą wymagają rozbudowy infrastruktury granicznej. Dodał, że opracowywane studium wykonalności, finansowane przez UE, ma na celu eliminację istniejących wąskich gardeł w wymianie transportowej. Jednym z priorytetów jest integracja systemów kolejowych Polski i Ukrainy, co stanowi konkretny wyraz solidarności.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, Jan Szyszko, zwrócił uwagę na aktywne uczestnictwo ministerstwa w budowaniu relacji społecznych i ekonomicznych z Ukrainą. Podkreślił, że podpisanie umowy na opracowanie studium wykonalności dla projektu kolejowego CEF EU-UA Solidarity Lanes jest ważnym krokiem w realizacji unijnej inicjatywy Korytarzy Solidarnościowych. Projekt ten przyczyni się do usprawnienia przewozów, zwłaszcza towarowych, między UE a Ukrainą, ułatwiając polskim przedsiębiorcom dostęp do ukraińskiego rynku.
Kluczowy projekt dla rozwoju sieci kolejowej
Prezes Zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A., Piotr Wyborski, zaznaczył, że realizacja projektu Korytarze Solidarnościowe EU-UA jest kluczowa dla rozwoju sieci kolejowej. Skrócenie czasu przejazdów i poprawa przepustowości na odcinku Lublin – Dorohusk to ważny krok w modernizacji transportu między Unią Europejską a Ukrainą. Projekt ten zwiększy efektywność transportu pasażerskiego i towarowego, poprawi interoperacyjność systemów kolejowych oraz usprawni procedury na przejściach granicznych.
W ramach studium wykonalności przeprowadzone zostaną szczegółowe analizy różnych wariantów realizacji projektu, mające na celu skrócenie czasu przejazdu pociągów między Lublinem a granicą. Prace obejmą analizy rynku usług transportowych, analizy społeczno-ekonomiczne, a także analizy techniczne i kosztowe. Na tej podstawie zostanie wybrany najkorzystniejszy wariant inwestycyjny oraz przygotowane zostaną wnioski do UTK dotyczące wymagań interoperacyjności.
Podpisana umowa przewiduje również opracowanie koncepcji zarządzania ruchem i logistyką na przejściu granicznym w Jagodzinie/Dorohusku. Ma to na celu usprawnienie procedur kontroli granicznej, w tym kontroli dokumentów, funkcjonowania skanerów, kontroli fitosanitarnych, weterynaryjnych, celnych, technicznych i podatkowych. Wykonawca uwzględni także założenia dotyczące zwiększenia potencjału przewozów transgranicznych od strony ukraińskiej oraz przygotuje dokumentację przetargową do dalszych etapów realizacji projektu.
Opracowanie Studium Wykonalności linii kolejowej Lublin – Chełm – PG w Dorohusku – PG w Jagodzinie – Kowel oraz koncepcji zagospodarowania terenu przejścia granicznego – korytarze solidarnościowe jest finansowane przez Unię Europejską z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Źródło zdjęcia: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Comments