Konferencja we Wrocławiu o przyszłości europejskiej kolei
- Marek Zioła
- 1 maj
- 2 minut(y) czytania

Podczas konferencji „Konkurencyjność transportu kolejowego - wyzwanie i konieczność”, zorganizowanej we Wrocławiu w ramach polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, eksperci i przedstawiciele branży dyskutowali o kluczowych aspektach rozwoju kolei na kontynencie. Wśród omawianych tematów znalazły się perspektywy dla kolei dużych prędkości, modele finansowania inwestycji infrastrukturalnych, wyzwania i korzyści liberalizacji rynku oraz rozwój transgranicznych połączeń kolejowych. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak otwierając debatę, zwrócił uwagę na pilną potrzebę eliminowania barier prawnych i administracyjnych, argumentując, że deregulacja jest fundamentalna dla poprawy przepustowości kolei w całej Unii Europejskiej i dla wzmocnienia gospodarki.
W kontekście trwającej wojny za wschodnią granicą Polski, minister Klimczak podkreślił również strategiczne znaczenie odpornej infrastruktury kolejowej dla bezpieczeństwa państwa. Zaznaczył, że kwestie odporności infrastruktury i cyberbezpieczeństwa są obecnie stałym elementem rozmów na wszystkich szczeblach. Prof. Bogusław Liberadzki, były wiceprezydent Parlamentu Europejskiego, wskazał na problem rozbieżności w przepisach krajowych i europejskich, sugerując powołanie grupy ekspertów, która opracowałaby strategię przyspieszenia rozwoju kolei. Prezes PKP S.A. Alan Beroud zwrócił uwagę na rosnące koszty energii elektrycznej, które stanowią znaczące obciążenie dla sektora kolejowego, ograniczając jego konkurencyjność w stosunku do innych form transportu. Zaapelował do Komisji Europejskiej o uwzględnienie tego problemu w
procesie decyzyjnym.
Wyzwania i perspektywy rozwoju
Szef DB AG dr Richard Lutz podkreślił, że sprawna i niezawodna infrastruktura jest kluczowym warunkiem konkurencyjności kolei. Zwrócił uwagę na rosnący popyt na usługi kolejowe w Niemczech, który jednak napotyka na ograniczenia związane z przeciążoną infrastrukturą. Zapowiedział duże inwestycje w tym obszarze. Dr Lutz odniósł się także do roli kolei w kontekście wojny w Ukrainie, wskazując na jej niezastąpione znaczenie w transporcie ciężkiego sprzętu wojskowego.
Dyrektor Land Transport w Komisji Europejskiej Kristian Schmidt przestrzegł przed zagrożeniem ze strony
chińskiej konkurencji, nawiązując do doświadczeń rynku motoryzacyjnego. Podkreślił konieczność integracji europejskiego rynku kolejowego, aby uniknąć powtórzenia błędów związanych z przegapieniem rozwoju elektromobilności. Sekretarz generalny UNIFE Enno Wiebe również zwrócił uwagę na dynamiczny rozwój chińskiego sektora kolejowego, apelując o uproszczenie przepisów europejskich, które stanowią barierę dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Innowacje i współpraca
Dyrektor generalny UIC Francois Davenne wskazał na innowacje jako klucz do obniżenia kosztów i zwiększenia wydajności kolei. Zapowiedział wdrażanie automatycznie sterowanych pociągów i wykorzystanie sztucznej inteligencji. Podkreślił także potrzebę zapewnienia kompatybilności rozwiązań technologicznych, w tym sieci 5G. Dr Alberto Mazzola z CER zwrócił uwagę na różnice w opodatkowaniu usług kolejowych w poszczególnych krajach członkowskich, co wpływa na ich cenową konkurencyjność.
Prezes PKP S.A. Alan Beroud, podczas panelu poświęconego kolei dużych prędkości, podkreślił jej potencjał w łączeniu europejskich krajów i budowaniu silnego organizmu gospodarczego. Przywołał przykład Chin, które w krótkim czasie zbudowały imponującą sieć KDP. Członek zarządu CPK Piotr Rachwalski zwrócił uwagę na wyzwania związane z budową KDP, takie jak wykup gruntów i wymogi środowiskowe. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak wskazał na konkretne sytuacje, w których budowa KDP jest najbardziej uzasadniona. Koordynator korytarza TEN-T Anne E. Jensen podkreśliła konieczność stworzenia odpowiednich mechanizmów finansowania dla projektów KDP, angażujących zarówno środki publiczne, jak i prywatne.
Źródlo zdjęcia: PAP MediaRoom
Comentários