top of page

Lokomotywy Alstom kluczowe dla transgranicznego transportu w Europie

Lokomotywa Traxx

Niemal 200 lat temu otwarto pierwszą w Europie transgraniczną linię kolejową łączącą francuskie Tourcoing z belgijskim Mouscron, zapoczątkowując erę międzynarodowych połączeń. Dziś, lokomotywy Alstom mogą kursować przez osiem krajów, od Francji po Polskę, stanowiąc fundament zarówno towarowego, jak i pasażerskiego transportu na kontynencie. Pokonanie wyzwań związanych z różnymi systemami elektryfikacji i sygnalizacji to klucz do sprawnego funkcjonowania tych międzynarodowych korytarzy.


Jednym z głównych wyzwań w transgranicznej eksploatacji kolei jest różnorodność systemów i standardów elektryfikacji stosowanych w Europie. Aby temu sprostać, lokomotywy muszą być wielosystemowe, czyli kompatybilne z różnymi napięciami, umożliwiając płynne przejazdy między krajami. Platforma Alstom Traxx Universal™ stanowi nowoczesne rozwiązanie w tym zakresie. Te czteroosiowe lokomotywy elektryczne charakteryzują się modułową konstrukcją, niezawodnością i wysokimi osiągami. Dostępne są warianty przeznaczone zarówno dla przewozów towarowych, jak i pasażerskich, obsługujące różne napięcia sieci trakcyjnej. Lokomotywy te, zaprojektowane do prędkości 200 km/h, oferują wysoką siłę pociągową do 340 kN,

co pozwala na ciągnięcie większej liczby wagonów w porównaniu z innymi pojazdami szynowymi tej klasy.


Lokomotywy Traxx Universal mogą być również wyposażone w funkcję "Last Mile", umożliwiającą jazdę bez zasilania z sieci trakcyjnej do terminali, portów czy stacji rozrządowych. To sprawdzone rozwiązanie bezprzewodowe może być zintegrowane z różnymi typami lokomotyw liniowych, zarówno wielosystemowych, jak i prądu stałego czy przemiennego, usprawniając operacje i redukując koszty.


Pokonywanie wyzwań związanych z sygnalizacją


Kolejnym istotnym wyzwaniem dla operatorów transgranicznych jest fakt, że niemal każdy kraj w Europie posiada swój własny system sygnalizacji kolejowej. System Alstom Onvia™, wcześniej znany jako Atlas™, stanowi stabilne rozwiązanie ETCS dla operacji transgranicznych, zgodne z najnowszymi standardami interoperacyjności.


Pokładowy system sygnalizacji ETCS Onvia Cab™, przeznaczony zarówno do nowych pojazdów, jak i modernizacji istniejących, może być instalowany w szerokiej gamie lokomotyw towarowych i pasażerskich, elektrycznych zespołów trakcyjnych (EMU) oraz spalinowych zespołów trakcyjnych (DMU). Dzięki zwartej konstrukcji i mniejszej liczbie komponentów sprzętowych, system ten zajmuje niewiele miejsca.


Implementacja najnowszego standardu ETCS zapewnia możliwość zwiększenia gęstości ruchu pociągów, podnosi poziom bezpieczeństwa oraz tworzy podstawy dla przyszłej automatyzacji, dynamicznego zarządzania ruchem i automatycznego zarządzania incydentami. Zgodność z nową linią bazową 3 umożliwia pociągom automatyczne przełączanie się między różnymi systemami sygnalizacji podczas jazdy, co znacząco

ogranicza konieczność długotrwałych postojów na granicach.


Niezawodna eksploatacja w całej Europie


Posiadanie odpowiednich lokomotyw i systemów sygnalizacji to nie wszystko. Trzecim kluczowym wyzwaniem jest zapewnienie, że lokomotywy utrzymują najwyższą sprawność w całej transgranicznej sieci kolejowej. Alstom oferuje kompleksowy zakres usług dla różnych typów lokomotyw, w tym rutynowe przeglądy prewencyjne i korekcyjne, a także poważne naprawy główne. Dzięki rozbudowanej sieci zajezdni i centrów serwisowych na całym kontynencie, Alstom wspiera transgraniczne operacje, zapewniając najwyższą dostępność flot swoich klientów.


Doświadczenie zdobywane przez dziesięciolecia zostało wbudowane w projekt trzeciej generacji lokomotyw liniowych Traxx, aby zapewnić spełnienie wszystkich wymagań dotyczących eksploatacji. Modułowa konstrukcja pojazdu ułatwia konserwację poprzez szybkie modernizacje i wymiany komponentów. Przykładem tego są początkowe interwały między przeglądami lokomotyw Traxx, które początkowo wynosiły 10 000 km, aby zapobiegać awariom. Zostały one jednak zoptymalizowane do 40 000 km, co umożliwia postoje serwisowe co trzy do czterech miesięcy, w zależności od profilu misji.


To zwiększenie interwałów między przeglądami podnosi dostępność lokomotyw i ułatwia transgraniczne operacje w całej Europie. Ponadto, Alstom wydłużył interwały między naprawami głównymi o 25%, zapewniając optymalny stan kluczowych komponentów bez kompromisów w zakresie niezawodności, wspierany przez zdalne monitorowanie i diagnostykę w ramach procesów ciągłego doskonalenia

niezawodności.


Dzięki pełnej cyfryzacji procesu konserwacji lokomotyw, Alstom wykorzystuje zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji do przewidywania potencjalnych problemów oraz monitorowania rzeczywistego stanu lokomotyw w ramach swojego rozwiązania HealthHub™. Alstom zdigitalizował również proces zamawiania części zamiennych dla ponad 15 000 komponentów lokomotyw Traxx, dostępnych za pośrednictwem

internetowej platformy StationOne™.

"Nasza zdolność do oferowania lokomotyw dla korytarzy kolejowych, w tym francuskiego, była decydującym czynnikiem w niedawno zdobytych kontraktach. Lokomotywy Alstom od dawna operują we Francji, co pozwoliło nam zdobyć wiedzę specjalistyczną zarówno w zakresie francuskiego historycznego systemu sygnalizacji, jak i francuskiego procesu autoryzacji"

– powiedział Adrian Kurz, Dyrektor ds. Rynku i Portfolio w Alstom.


Holistyczne podejście do transgranicznych operacji


To trójstronne podejście do zapewnienia operatorom transgranicznym niezbędnych lokomotyw, systemów sygnalizacji i usług przyniosło rezultaty. Jednak atrakcyjność Traxx Universal nie ogranicza się jedynie do operatorów transgranicznych. Najnowsze dostawy Alstom obejmują pierwszą partię lokomotyw dla Mercitalia, wyposażonych w funkcję "Last Mile" i przystosowanych do napięcia stałego, specjalnie dla rynku włoskiego.


Alstom podpisał również kilka umów ramowych z kluczowymi operatorami kolejowymi i firmami leasingowymi, w tym dotyczących przyszłych operacji na francuskim korytarzu z CFL, Northrail, Akiem i Railpool.


Lokomotywy Traxx Universal oferują oczywiste korzyści – zwiększoną ładowność pociągów, niezawodne operacje transgraniczne oraz najlepsze w swojej klasie usługi Alstom. Niezależnie od tego, czy chodzi o połączenia krajowe, czy transgraniczne, operatorzy polegają na know-how Alstom w zakresie taboru, sygnalizacji i usług, aby zapewnić płynność ruchu na europejskich korytarzach kolejowych.


Źródło zdjęcia: Alstom

Comments


Ostatnie artykuły

Kategorie

bottom of page