top of page

Modernizacja i poprawa bezpieczeństwa greckiej sieci kolejowej po tragedii w Tempi

Pociąg relacji Ateny – Kalambaka

Premier Kyriakos Mitsotakis przedstawił kluczowe założenia projektu ustawy mającej na celu poprawę bezpieczeństwa i modernizację greckiej sieci kolejowej. Podkreślił, że celem jest przywrócenie zaufania publicznego do kolei, które zostało poważnie nadszarpnięte w wyniku katastrofy kolejowej w Tempi w 2023 roku, najtragiczniejszej w historii Grecji. Nowe przepisy uwzględniają rekomendacje Agencji Kolejowej Unii Europejskiej (ERA), Hellenic Air and Rail Accident Investigation Authority (HARSIA) oraz Regulatory Authority for Railways (RAS).


Premier Mitsotakis wyznaczył ambitny, piętnastomiesięczny termin na wdrożenie ulepszeń, które wyposażą krajową sieć kolejową w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, w tym telematykę, automatyczną sygnalizację i systemy automatycznego hamowania.

„System automatycznego hamowania został pomyślnie przetestowany i do września zostanie zainstalowany we wszystkich pociągach kursujących po głównych liniach kolejowych w kraju”

– zapewnił.


Szef rządu poinformował również o uruchomieniu nowej platformy internetowej Railway.gov.gr, która umożliwi

obywatelom dostęp do danych kolejowych i aktualnych informacji dotyczących bezpieczeństwa.


Nowa struktura organizacyjna kolei


Mitsotakis ogłosił połączenie Hellenic Railways Organization (OSE), GAIAOSE – państwowej spółki zarządzającej nieruchomościami związanymi z koleją – oraz ERGOSE, oddziału projektowego OSE. Nowy podmiot ma działać na zasadach ekonomicznych sektora prywatnego, wzorując się na Public Power Corporation (PPC).

„Naszym celem jest przekształcenie OSE w nowoczesne i prężnie działające przedsiębiorstwo, podobnie jak PPC, które w 2019 roku odziedziczyliśmy w stanie niemal bankructwa, a obecnie jest rozwijającą się firmą”

– powiedział premier.


Podkreślił także znaczenie wdrożenia nowej kultury bezpieczeństwa i profesjonalizmu na wszystkich szczeblach. Zaznaczył, że inicjatywa modernizacyjna będzie wymagała znaczących zmian w utrwalonych praktykach.


Konieczność zmian po tragedii w Tempi


Premier oświadczył, że Hellenic Train, krajowy operator kolejowy, będzie zobowiązany do dokonywania

własnych inwestycji, zwłaszcza w zakresie zakupu nowego taboru. „Państwo musi odpowiedzieć na zbiorowy żal spowodowany tragedią w Tempi, zajmując się pierwotnymi przyczynami tej katastrofy” – powiedział

Mitsotakis. „Zamkniemy bolesny rozdział w historii greckiego społeczeństwa”.


W ubiegłym miesiącu Mitsotakis dokonał rekonstrukcji rządu, dążąc do odzyskania zaufania publicznego po narastającym oburzeniu w związku z domniemanym tuszowaniem okoliczności katastrofy kolejowej w Tempi w 2023 roku. Ten krok nastąpił w obliczu rosnącej presji na jego rząd w związku z reakcją na tragedię, w której zginęło 57 osób.


W lutym i marcu tego roku setki tysięcy protestujących wyszły na ulice w całej Grecji, domagając się odpowiedzialności i sprawiedliwości dla ofiar Tempi. Demonstracje odzwierciedlały powszechną frustrację reakcją rządu i jego postrzeganym brakiem działań w zakresie poprawy bezpieczeństwa w krajowej sieci kolejowej. Jednocześnie sondaże opinii publicznej wskazywały na spadek poparcia dla rządzącej konserwatywnej partii, podczas gdy partie opozycyjne zyskiwały na popularności.


Źródło zdjęcia: Wikipedia I Falk2

Comentários


Ostatnie artykuły

Kategorie

bottom of page