Potrzebna pilna modernizacja infrastruktury kolejowej w Niemczech
- Marek Zioła
- 18 kwi
- 4 minut(y) czytania

Alarmujący stan systemów sterowania ruchem wymaga natychmiastowych działań. Inwestycje w nowoczesne technologie to klucz do bezpieczeństwa i płynności ruchu kolejowego w Niemczech.
Stan techniczny wielu kluczowych elementów infrastruktury kolejowej w Niemczech wymaga pilnej interwencji. Szczególnie alarmujący jest stan systemów sterowania ruchem, gdzie średnia ocena wynosi zaledwie 4,12, a połowa z około 4000 nastawni wymaga natychmiastowej modernizacji. Deutsche Bahn planuje w najbliższych latach zastąpić 200 przestarzałych nastawni nowoczesnymi technologiami, jednak to wciąż za mało. Krytyczny stan systemów sterowania ruchem zagraża bezpieczeństwu i płynności ruchu kolejowego, co wymaga natychmiastowych działań. Inwestycje w nowoczesne technologie są kluczowe dla zapewnienia stabilnej i wydajnej infrastruktury kolejowej w przyszłości.
Krytyczny stan systemów sterowania ruchem
Systemy sterowania ruchem, w tym nastawnie, są kluczowe dla bezpieczeństwa i płynności ruchu kolejowego. Średnia ocena 4,12 wskazuje na poważne problemy z ich niezawodnością. Fakt, że połowa z 4000 nastawni wymaga natychmiastowej modernizacji, jest alarmujący i wymaga natychmiastowych działań. Planowane zastąpienie 200 nastawni w najbliższych latach to krok w dobrym kierunku, ale konieczne są dalsze, bardziej kompleksowe działania. Każde opóźnienie w modernizacji tych systemów zwiększa ryzyko awarii i zakłóceń w ruchu kolejowym, co ma negatywny wpływ na pasażerów i gospodarkę.
Ogólny stan infrastruktury kolejowej w Niemczech
Według najnowszego raportu, prawie 17% infrastruktury kolejowej w Niemczech wymaga pilnej modernizacji, a około 35% wymaga napraw. Te dane podkreślają konieczność dalszych, ukierunkowanych inwestycji, aby zapewnić stabilną i wydajną infrastrukturę na przyszłość. Analiza regionalna stanu infrastruktury pokazuje, że wschodnie landy Niemiec, gdzie po zjednoczeniu zainwestowano znaczne środki w modernizację, osiągają lepsze wyniki niż pozostałe regiony kraju. Wymaga to zrównoważonego podejścia do inwestycji w całym kraju, aby uniknąć dalszego pogłębiania się różnic w jakości infrastruktury.
Stan dworców kolejowych
Dworce kolejowe również wymagają uwagi, szczególnie w zakresie budynków dworcowych, systemów informatycznych i telekomunikacyjnych oraz wind. Budynki dworcowe często są przestarzałe i nieprzystosowane do potrzeb współczesnych podróżnych. Systemy informatyczne i telekomunikacyjne wymagają modernizacji, aby zapewnić pasażerom dostęp do aktualnych informacji o podróży, takich jak rozkłady jazdy, opóźnienia i zmiany peronów. Niezawodne windy są kluczowe dla dostępności dworców dla osób z ograniczoną mobilnością, osób starszych i rodzin z dziećmi. Aby zapewnić długoterminową stabilność i wydajność infrastruktury, konieczne są dalsze, ukierunkowane inwestycje.
Rola DB InfraGO w modernizacji
Raport o stanie infrastruktury jest kluczowym narzędziem dla DB InfraGO, umożliwiającym określenie potrzeb w zakresie utrzymania i modernizacji oraz efektywne zarządzanie tymi procesami. DB InfraGO, jako przedsiębiorstwo działające w interesie publicznym, odpowiada za eksploatację, utrzymanie i rozwój największej sieci kolejowej w Europie, liczącej ponad 34 000 kilometrów, oraz za projektowanie i eksploatację około 5400 dworców kolejowych w całym kraju. Skuteczne zarządzanie tak rozległą infrastrukturą wymaga strategicznego planowania, efektywnej alokacji zasobów i współpracy z innymi podmiotami sektora kolejowego.
Program S3 i poprawa jakości
Modernizacja infrastruktury jest jednym z trzech filarów programu naprawczego S3, mającego na celu przywrócenie kolei na właściwe tory. Stanowi ona podstawę do poprawy jakości operacyjnej, punktualności i kondycji finansowej koncernu. Program S3 ma na celu kompleksową poprawę jakości usług kolejowych poprzez modernizację infrastruktury, optymalizację procesów operacyjnych i poprawę zarządzania. Obejmuje on również działania mające na celu zwiększenie zadowolenia pasażerów i poprawę wizerunku kolei.
Deutsche Bahn publikuje raport o stanie infrastruktury
Po raz pierwszy od 20 lat stan niemieckiej infrastruktury kolejowej przestał się pogarszać, o czym informuje raport DB InfraGO AG. Skoncentrowanie się na renowacji istniejącej sieci, udana modernizacja Riedbahn, wprowadzenie skoordynowanego systemu budowy i utrzymania oraz rozwój dworców przyszłości przyczyniły się do stabilizacji, a w wielu obszarach nawet do poprawy stanu sieci i obiektów. Rekordowe inwestycje w wysokości ponad 19 miliardów euro umożliwiły poprawę ocen stanu.
Szczegółowy raport o stanie infrastruktury
Raport InfraGO szczegółowo dokumentuje te pozytywne zmiany. W 2024 roku stan sieci poprawił się o 0,03, a stan dworców o 0,06. Na utrzymanie i inwestycje zastępcze wydano ponad 16 miliardów euro.
Modernizacja infrastruktury
W 2024 roku zmodernizowano około 2000 kilometrów torów, 1800 rozjazdów, 120 mostów, 35 000 m² nawierzchni i 3500 jednostek sterujących. Prace prowadzono na ponad 870 dworcach, gdzie odnowiono lub wymieniono ponad 200 schodów ruchomych i wind, przebudowano 150 peronów na bezbarierowe oraz zmodernizowano 1600 monitorów i wyświetlaczy informacji dla podróżnych. Wdrożono strategię dworców przyszłości (ZKB), realizując pierwsze 113 projektów ZKB.
Wzrost inwestycji w infrastrukturę
W roku obrotowym 2024 całkowite inwestycje w sieć kolejową wyniosły 9 988 mln euro, co stanowi wzrost o ponad 26 procent w porównaniu z rokiem 2023.
Program poprawy stanu infrastruktury
W 2024 roku wprowadzono kompleksowy program, który oprócz poprawy stanu odcinków sieci obejmuje generalny remont mocno obciążonych tras. Rozpoczęto od modernizacji Riedbahn, a w 2025 roku planowane są prace na odcinkach Hamburg-Berlin i Emmerich-Oberhausen. W sumie w najbliższych latach planowane są generalne remonty ponad 40 korytarzy.
Szanse na dalszy rozwój
Specjalny fundusz na infrastrukturę stwarza szansę na kontynuację tej strategii inwestycyjnej w dłuższej perspektywie.
Poprawa stanu sieci kolejowej
Średnia ocena stanu sieci w 2024 roku wynosi 3,00, co oznacza poprawę o 0,03 w porównaniu z rokiem poprzednim.
Inwestycje w infrastrukturę
Rekordowe inwestycje w infrastrukturę mają pozytywny wpływ na potrzeby związane z renowacją, koncentrując się na obiektach wymagających renowacji, takich jak mosty i nastawnie.
Planowane inwestycje
W najbliższych latach planowane są dalsze inwestycje, obejmujące modernizację ponad 4000 kilometrów torów na ponad 40 korytarzach, wymianę 200 przestarzałych nastawni oraz wprowadzenie systemu „Bauen im Takt”.
Źródło zdjęcia: Deutsche Bahn AG / Hajo Schelten
Comments