Przetarg CPK na projekt zmian w układzie torowym KDP w rejonie Łodzi Retkini
- Marek Zioła
- 8 godzin temu
- 2 minut(y) czytania

Centralny Port Komunikacyjny ogłosił postępowanie przetargowe dotyczące prac projektowych dla zmienionego układu torowego Kolei Dużych Prędkości w okolicach łódzkiej Retkini. Trzykilometrowy odcinek linii kolejowej nr 85 zostanie przeprojektowany, a zmiany mają na celu uproszczenie infrastruktury i zminimalizowanie wpływu budowy na funkcjonujący przystanek Łódź Retkinia. Wspólnie z PKP PLK wypracowano koncepcję, która ma przynieść
także oszczędności finansowe. Termin składania ofert upływa 9 czerwca.
Przedmiotem przetargu jest opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej wraz ze wsparciem technicznym dla kluczowego projektu „Budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi w ciągu linii kolejowej nr 85 wraz z włączeniem w linię kolejową nr 14 – odcinek Posterunek odgałęźny Łódź Retkinia”. Zakres prac projektowych obejmuje budowę około 3 kilometrów linii kolejowej nr 85 na odcinku posterunku odgałęźnego Łódź Retkinia oraz przebudowę fragmentu linii kolejowej nr 14 do stacji Łódź Lublinek.
Optymalizacja i korzyści zmian projektowych
Jak podkreśla dr Filip Czernicki, prezes CPK, wprowadzone zmiany w projekcie są rezultatem wsłuchania się w potrzeby mieszkańców oraz efektywnej współpracy z PKP PLK. Optymalizacja tego konkretnego fragmentu linii KDP ma skutkować mniejszą ingerencją w istniejącą infrastrukturę kolejową, a także uwzględniać przyszłe plany inwestycyjne PKP PLK. Co istotne, modyfikacje te mają również przełożyć się na znaczące oszczędności w wydatkowaniu środków publicznych na etapie realizacji robót budowlanych.
Kluczowe założenia projektowe
Przyjęte założenia projektowe dla odcinka objętego trwającym postępowaniem przetargowym obejmują kilka istotnych aspektów. Przede wszystkim, planowane jest uproszczenie układu torowego posterunku odgałęźnego Łódź Retkinia, co pozwoli na ograniczenie zarówno kosztów inwestycji, jak i powierzchni terenu niezbędnej do jej realizacji. Dodatkowo, tory linii kolejowej nr 85 zostaną przesunięte z południowej na północną stronę stacji Łódź Lublinek. Taka zmiana pozwoli na uniknięcie potencjalnej kolizji z rozbudowywaną podstacją trakcyjną PGE Energetyka Kolejowa oraz znacząco skróci długość planowanej estakady kolejowej nad drogą ekspresową S14. Istotnym elementem jest także minimalizacja ingerencji w infrastrukturę przystanku Łódź Retkinia, co umożliwi jego ciągłe użytkowanie przez mieszkańców w trakcie trwania prac budowlanych. Ponadto, lokalizacja miejsca ewakuacji i ratownictwa zostanie przeniesiona z rejonu ulic Maratońskiej i Spartańskiej w pobliże stacji Łódź Lublinek, co stwarza rezerwę terenową pod ewentualny przyszły przystanek Łódź Smulsko, zwiększający dostępność do kolei.
Zakres przetargu i kryteria oceny ofert
Oprócz opracowania dokumentacji projektowej, wyłoniony w przetargu wykonawca będzie odpowiedzialny za uzyskanie wszelkich niezbędnych decyzji administracyjnych, zezwoleń, uzgodnień i opinii, które umożliwią rozpoczęcie robót budowlanych. Czas realizacji zadań objętych umową wynosi 28 miesięcy od daty jej podpisania. W procesie oceny złożonych ofert CPK będzie kierować się następującymi kryteriami: 40% wagi będzie miała cena za zadania podstawowe, 20% – cena za zadania opcjonalne, a 40% – kwalifikacje i doświadczenie zespołu projektowego.
Harmonogramy KDP bez zmian
Centralny Port Komunikacyjny zapewnia, że wprowadzone zmiany w dokumentacji projektowej dla tego konkretnego fragmentu linii kolejowej nie wpłyną na dotychczasowe harmonogramy realizacji pozostałych odcinków KDP, tj. Łódź – Wrocław oraz Sieradz – Poznań, których oddanie do eksploatacji planowane jest do końca 2035 roku. Spółka podkreśla, że dzięki dobrej współpracy z PKP PLK posiada już uzgodnioną zmodyfikowaną koncepcję układu torowego oraz niezbędne materiały i decyzje, co przyspieszy proces projektowania uzgodnionych rozwiązań. Szczegółowe informacje dotyczące postępowania przetargowego są dostępne na platformie Smart PZP.
Źródło zdjęcia: Centralny Port Komunikacyjny
Comments