Rekordowe przewozy pasażerskie w marcu 2025 roku
- Marek Zioła
- 2 maj
- 2 minut(y) czytania

Marzec 2025 roku okazał się wyjątkowo udanym miesiącem dla polskiej kolei, notując rekordowe wyniki w przewozach pasażerskich od 2012 roku. Z usług kolei skorzystało ponad 36,3 miliona pasażerów, co stanowi wzrost o 9,1% w porównaniu z marcem ubiegłego roku. Wypracowana praca przewozowa przekroczyła 2,3 miliarda pasażerokilometrów, a praca eksploatacyjna osiągnęła niemal 18,8 miliona pociągokilometrów, co również oznacza znaczące wzrosty rok do roku.
W marcu odnotowano także lepsze wyniki w porównaniu z lutym bieżącego roku. Liczba pasażerów wzrosła o 13,9%, praca przewozowa o 6,3%, a praca eksploatacyjna o 9,4%. Średnia odległość podróży pasażera wyniosła w marcu prawie 63 kilometry, co jest nieznacznie mniej niż w roku poprzednim.
Podsumowanie I kwartału 2025 roku w przewozach pasażerskich
Pierwszy kwartał 2025 roku również przyniósł pozytywne rezultaty dla przewozów pasażerskich. Łącznie pociągi obsłużyły ponad 101,8 miliona pasażerów, co stanowi wzrost o 5,5% w stosunku do analogicznego okresu w roku 2024. Praca przewozowa przekroczyła 6,5 miliarda pasażerokilometrów, a praca eksploatacyjna osiągnęła poziom 54,8 miliona pociągokilometrów, notując wzrost odpowiednio o 6,6% i 8,8% rok do roku.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, dr inż. Ignacy Góra, podkreślił, że ponad 100 milionów pasażerów w pierwszym kwartale to przełomowy wynik. Zaznaczył, że podróżni doceniają skracające się czasy przejazdu, rosnący komfort oraz poprawę punktualności pociągów.
Sytuacja w przewozach towarowych
W przeciwieństwie do dynamicznego wzrostu w przewozach pasażerskich, marzec 2025 roku przyniósł spadek w przewozach towarowych. Przewieziono ponad 17,9 miliona ton ładunków, co jest wynikiem o 3,9% niższym niż w marcu 2024 roku. Praca przewozowa i eksploatacyjna również zanotowały spadki rok do roku. Średnia odległość przewozu jednej tony ładunku wyniosła 262,4 kilometra, co jest nieznacznie mniej niż przed rokiem.
Warto jednak zauważyć, że wyniki marca były najlepsze od początku 2025 roku w segmencie przewozów towarowych. W porównaniu z lutym przewieziono o 7,7% więcej masy towarów, a praca przewozowa i eksploatacyjna również wzrosły odpowiednio o 10,6% i 9,9%. Średnia odległość przewozu jednej tony ładunku była o 7 kilometrów dłuższa niż w poprzednim miesiącu.
Tendencje i wyzwania w transporcie towarowym
Prezes UTK zwrócił uwagę na trwającą od 2023 roku tendencję spadkową w przewozach towarowych. Podkreślił, że uzyskanie miesięcznych wolumenów masy na poziomie 20 milionów ton staje się coraz trudniejsze ze względu na zmieniające się zapotrzebowanie na transport niektórych grup towarów, takich jak węgiel. Dr inż. Ignacy Góra zaznaczył, że kolej musi dostosować swoją ofertę do tych zmian. Wyraził również
zaniepokojenie informacjami o problemach niektórych przewoźników z regulowaniem bieżących zobowiązań.
Podsumowanie I kwartału 2025 roku w przewozach towarowych
W pierwszym kwartale 2025 roku kolej przewiozła ponad 52,2 miliona ton ładunków, co stanowi spadek o 3,6% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Praca przewozowa i eksploatacyjna również były niższe o odpowiednio 4,7% i 4,8%.
Źródło zdjęcia: Pixabay I Suzzan07
Comments