top of page

Rusza budowa nowych peronów na towarowej obwodnicy Poznania



Pierwszy z peronów, Poznań Suchy Las, powstaje już przy granicy Poznania i Suchego Lasu. Łącznie mieszkańcy zyskają lepszy dostęp do kolei z siedmiu nowych i jednego przebudowanego przystanku.


Wszystkie prace, za ok. 1,4 mld zł ze środków budżetowych, zostaną przeprowadzone do końca 2027 r. Efektem będą jeszcze lepsze przejazdy koleją w aglomeracji.


Rusza budowa nowych peronów na towarowej obwodnicy Poznania (TOP)


Dla wygody podróżujących rozpoczęła się budowa nowych przystanków na kolejowej obwodnicy Poznania. Na pierwszym z nich, Poznań Suchy Las, przy ulicy Sucholeskiej, w okolicy przejazdu kolejowo-drogowego, widoczna jest już konstrukcja peronu. Ustawione są ścianki peronowe, tak zwane „elki”. Ciężki sprzęt formuje teraz korpus platformy. Zostanie na niej ułożona antypoślizgowa nawierzchnia, na której zostaną zamontowane wiaty, ławki, jasne oświetlenie i czytelne informacje – wszystko to, aby zapewnić wysoki komfort podróży. Przygotowane zostaną wygodne dojścia, a docelowo ustawione stojaki rowerowe, które mają zachęcić do ekologicznych podróży, zarówno rowerami, jak i koleją.


Nowe Przystanki Kolejowe w Aglomeracji Poznańskiej


W podobnym standardzie, już w drugim kwartale bieżącego roku, rozpocznie się budowa kolejnych peronów. Łącznie mieszkańcy zyskają siedem nowych i jeden przebudowany przystanek. Kolej „zbliży się” do mieszkańców także w okolicy ulicy Starachowickiej (przystanek Poznań Zieliniec), przy ulicy Gdyńskiej (przystanek Poznań Koziegłowy), w rejonie ulicy Naramowickiej (przystanek Poznań Naramowice), przy kampusie uniwersyteckim w pobliżu ulicy Stróżyńskiego (przystanek Poznań Piątkowo), w rejonie ulicy Folwarcznej (przystanek Poznań Franowo), ulicy Kobylepole (przystanek Poznań Kobylepole) oraz w okolicy ulicy Szumana w Nowej Wsi (przystanek Swarzędz Nowa Wieś). Wszystkie perony będą przystosowane do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się. Dzięki współpracy z samorządem, w ramach odrębnych inwestycji, przy przystankach powstaną węzły przesiadkowe, co ułatwi podróże i zintegruje transport kolejowy z systemem komunikacji miejskiej.


Modernizacja Torów dla Sprawnych Przejazdów


Aby zapewnić sprawne przejazdy pociągów, modernizowane są tory. Już wzmocniono podłoże, ułożono podkłady, podsypkę i szyny, a także przebudowano sieć trakcyjną na odcinku Kiekrz – Piątkowo. Obecnie prace postępują na linii łączącej Swarzędz ze Starym Młynem i Kiekrzem. Zabudowywane są nowe rozjazdy, które umożliwiają zmianę toru, w Koziegłowach i na Piątkowie. Sukcesywnie montowane są urządzenia sterowania ruchem. Do prac wykorzystywany jest specjalistyczny sprzęt, między innymi podbijarki i pociągi sieciowe, co skraca czas pracy i gwarantuje najwyższą jakość wykonania robót. Prace nie wpływają znacząco na przejazdy pociągów. Prowadzone są naprzemiennie, najpierw na jednym, a następnie na sąsiednim torze. Dzięki temu, przy zachowaniu wymogów bezpieczeństwa, składy przejeżdżają obok realizowanych robót. W ten sposób zmodernizowane zostanie łącznie kilkadziesiąt kilometrów torów.


Bezpieczeństwo i Nowe Centrum Sterowania


Dla zwiększenia bezpieczeństwa wymieniona zostanie nawierzchnia na przejazdach kolejowo-drogowych, a na części z nich zamontowane zostaną nowe zabezpieczenia, które wspomogą kierowców i do określonego przepisami minimum ograniczą czas zamknięcia zapór. Działanie urządzeń oraz przejazdy pociągów trasą obwodową będą nadzorowane z nowego Lokalnego Centrum Sterowania (LCS). Przy ulicy Kolejowej przygotowywany jest już grunt pod budowę budynku. Będzie on mieć około 1800 m² i niejednolity kształt: częściowo z 4, a częściowo z 10 kondygnacjami o maksymalnej wysokości około 40 metrów. Przeszklona elewacja dobrze wpisze się w otoczenie. Poza monitorowaniem parametrów przejazdów pociągów w budynku znajdzie się także część administracyjno-biurowa.


Nowy System Komunikacji Kolejowej


Modernizacja kolejowej obwodnicy Poznania stworzy nowy, sprawny system komunikacji, który pozwoli mieszkańcom aglomeracji poznańskiej wygodnie podróżować pociągami w obrębie miasta i przyległych miejscowości. Pociągi pojadą trasą z prędkością do 120 km/h, nawet kilkukrotnie szybciej niż obecnie (obecnie prędkość na kolejowej obwodnicy Poznania, w zależności od odcinka, wynosi 20-90 km/h). Szacuje się, że przejazd całym obwodem (od Poznania Głównego, przez między innymi Franowo, Koziegłowy i Piątkowo do Poznania Głównego), przy zatrzymaniach pociągów na wszystkich przystankach, zajmie około 50 minut.

Na przystosowanie kolejowej obwodnicy Poznania do przejazdów pociągów pasażerskich przeznaczono około 1,4 miliarda złotych (netto). Inwestycja jest prowadzona ze środków budżetowych. Realizuje ją konsorcjum Zakładu Robót Komunalnych DOM Sp. z o.o. (lider), Alusta S.A. (partner) i Intop Warszawa Sp. z o.o. (partner). Zasadnicze prace planowane są do zakończenia w czwartym kwartale 2027 roku.

Kolejową obwodnicę Poznania, umożliwiającą przejazdy wokół miasta, tworzą odcinki linii: 272 (Kluczbork – Poznań Główny), 352 (Swarzędz – Poznań Starołęka), 354 (Poznań Główny POD – Piła Główna), 394 (Poznań Krzesiny – Kobylnica), 395 (Zieliniec – Kiekrz), 853 (nowa łącznica Poznań Strzeszyn – Poznań Piątkowo). Obecnie z trasy korzysta około 40 pociągów w ciągu doby, głównie są to składy towarowe.


Źródło zdjęcia: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.


Yorumlar


Ostatnie artykuły

Kategorie

bottom of page