top of page

Spadek przewozów towarowych na rosyjskiej kolei osiąga 16-letnie minimum

Pociąg towarowy

Dane opublikowane przez Koleje Rosyjskie (RŻD) wskazują na pogłębiający się spadek przewozów towarowych na rosyjskiej sieci kolejowej, trend widoczny już od ubiegłego roku. W kwietniu bieżącego roku przewieziono jedynie 92,9 miliona ton ładunków, co oznacza spadek o 8,6% w porównaniu z rokiem poprzednim i jest najniższym wynikiem od 16 lat.


Koleje Rosyjskie jako główną przyczynę tych rozczarowujących wyników wskazują na słabą kondycję krajowej gospodarki. W oficjalnym komunikacie RŻD stwierdzono, że "główne straty w wolumenach są związane ze zmniejszeniem krajowego transportu materiałów budowlanych, węgla, metali żelaznych i złomu, co wynika ze spadku popytu ze strony sektorów gospodarki zużywających te surowce". Obserwatorzy rynku podkreślają, że kolejowe przewozy towarowe stanowią istotny wskaźnik ogólnej kondycji rosyjskiej gospodarki. Jak zauważa portal informacyjny RZD Partner, "jeśli spojrzymy na rosyjską gospodarkę przez pryzmat transportu kolejowego, Rosja pogrążyła się w głębokiej depresji".


W całym roku 2024 przewozy towarowe koleją spadły o 4% do poziomu 1,18 biliona ton, co było najniższym wynikiem od 15 lat. RŻD tłumaczyło ten spadek znaczną nadwyżką wagonów, szacowaną na około 400 tysięcy z łącznej floty wynoszącej 1,38 miliona.


Nadmiar wagonów problemem dla przepustowości


"Liczba pustych wagonów rośnie"

- alarmuje Paweł Iwankin, prezes Narodowego Centrum Badań nad Transportem i Infrastrukturą.


Dodaje, że "na prywatnych bocznicach brakuje miejsca na nieużywany tabor, dlatego pozostają one na

infrastrukturze publicznej i zaczynają utrudniać ruch pociągów towarowych z ładunkiem".


RŻD w październiku 2024 roku rozpoczęło program mający na celu zmniejszenie liczby zbędnych wagonów, wycofując około 75 tysięcy wagonów w czwartym kwartale ubiegłego roku. Jednak te wysiłki jak dotąd nie przełożyły się na poprawę w zakresie przewozów towarowych. Rosyjskie przedsiębiorstwa ostrzegają również przed kosztami utylizacji, o czym świadczy pismo Rosyjskiego Stowarzyszenia Stali skierowane do rządu w lutym 2024 roku.


Obecne przepisy stanowią, że zbędne wagony są wycofywane z ruchu w ich bieżącej lokalizacji, nawet jeśli jest ona nieodpowiednia do ich składowania, co powoduje zatory i ogranicza przepustowość sieci.

"Często producent otrzymuje surowce, rozładowuje je, a puste wagony nie są usuwane"

- wyjaśnia Iwankin.

"Po pewnym czasie nie może już przyjmować surowców, ponieważ wszystkie bocznice są zajęte pustymi wagonami".

Przesiadka na transport drogowy


Doniesienia sugerują, że w wyniku tych utrudnień rosyjskie przedsiębiorstwa coraz częściej decydują się na transport drogowy zamiast kolejowego. Według szacunków moskiewskiego think tanku BusinessStat, w 2024 roku wolumeny drogowego transportu towarowego w Rosji wzrosły o 5%, osiągając 291 miliardów tonokilometrów. Analitycy wskazują, że zatory na sieci kolejowej były jednym z kluczowych czynników napędzających wzrost przewozów drogowych.

"Wzrost taryf za transport kolejowy oraz ograniczona przepustowość sieci kolejowej na najbardziej popularnych trasach po wprowadzeniu sankcji doprowadziły do redystrybucji części ładunków kolejowych na transport drogowy"

- podsumowuje BusinessStat.


Źródło zdjęcia: Pixabay I music4life

Comments


Ostatnie artykuły

Kategorie

bottom of page