top of page

Szwajcaria: Alerty bezpieczeństwa dla urządzeń ETCS Guardia firmy AngelStar


RABDe 502 (Twindexx) w Zürich HB

Szwajcarski Krajowy Urząd Bezpieczeństwa (NSA) wydał dwa alerty dotyczące urządzeń pokładowych ETCS Guardia, produkowanych przez AngelStar. Sygnalizują one potencjalne nieprawidłowości w oprogramowaniu oraz w pomiarze drogi. Producent zapewnia, że podjął działania naprawcze i wyjaśniające.


Pierwszy z alertów bezpieczeństwa, opublikowany 4 marca 2025 roku, dotyczy konkretnej wersji oprogramowania. W pewnych okolicznościach, podczas pracy w trakcji wielokrotnej, może dojść do błędnego określenia położenia pojazdu względem ostatnio miniętych balis. Szczegółowa analiza przeprowadzona w celu oceny wpływu tego problemu wykazała, że żaden z aktualnie eksploatowanych pojazdów nie jest dotknięty tą usterką. Co więcej, pojazdy znajdujące się w procesie produkcji są już na etapie projektowania zabezpieczone przed wystąpieniem tego błędu.


Drugi alert bezpieczeństwa koncentruje się na wątpliwościach dotyczących zgodności urządzeń pokładowych ETCS Guardia z wymaganiami bezpieczeństwa w zakresie precyzyjnego pomiaru przebytej drogi za pomocą odometru. Wątpliwości te wynikają z definicji zawartych w specyfikacji technicznej. Skutki potencjalnego błędu zostały przeanalizowane dla wszystkich projektów, których mógł dotyczyć, a ryzyko z nim związane jest aktywnie monitorowane i kontrolowane.


Reakcja AngelStar i podjęte działania naprawcze


W odpowiedzi na zgłoszone problemy, Szwajcarski Krajowy Urząd Bezpieczeństwa (NSA) wprowadził nowe warunki użytkowania systemu Guardia, mające na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa eksploatacji. Firma AngelStar, producent wspomnianych urządzeń, niezwłocznie podjęła kroki w celu wyjaśnienia i naprawy zaistniałej sytuacji. Przeprowadzono dogłębne analizy techniczne, a także zdefiniowano konkretne działania mające na celu usunięcie zidentyfikowanych nieścisłości w dokumentacji produktu. W efekcie tych prac, dla projektów, których dotyczy problem, zgłoszono dwa nowe zgłoszenia SRAC o numerach EC_CO_VV_960 i EC_CO_VV_970.


AngelStar w swoim oświadczeniu podkreśla, że odnosi się do tej kwestii poprzez wspomniane zgłoszenia SRAC EC_CO_VV_960 i EC_CO_VV_970, które są integralną częścią odpowiednich certyfikatów produktów. Zarządzanie tymi zgłoszeniami na poziomie konkretnego projektu może mieć wpływ na konfigurację systemu oraz przedział ufności wykorzystywany przez system ETCS. Wpływ tych kwestii na pojazdy już dopuszczone do eksploatacji został dokładnie przeanalizowany, a wdrażanie środków zaradczych związanych ze zgłoszeniami SRAC jest aktywnie zarządzane w przypadku tych pojazdów, gdzie jest to konieczne.


Źródło zdjęcia: Wikipedia I JoachimKohler-HB

Comments


Ostatnie artykuły

Kategorie

bottom of page