Wietnam przyspiesza prace nad kluczowymi projektami kolejowymi
- Marek Zioła
- 27 kwi
- 3 minut(y) czytania

Rząd Wietnamu intensyfikuje działania mające na celu rozwój sektora kolejowego, z naciskiem na rozpoczęcie budowy linii dużych prędkości Północ-Południe do końca 2026 roku oraz linii Lao Cai – Hanoi – Hai Phong w 2025 roku. Premier Pham Minh Chinh podczas drugiego spotkania Komitetu Sterującego ds. kluczowych krajowych projektów kolejowych w 2025 roku wezwał do bardziej proaktywnego i energicznego podejścia w realizacji tych strategicznych inwestycji.
Podczas spotkania premier Chinh podkreślił, że rozwój przemysłu kolejowego jest kluczowy dla długoterminowych celów rozwoju kraju. Aktualnie trwają prace nad czterema głównymi projektami kolejowymi: linią Lao Cai – Hanoi – Hai Phong, liniami Hanoi – Lang Son i Hai Phong – Mong Cai, szybką koleją Północ-Południe oraz projektami kolei miejskiej w Hanoi i Ho Chi Minh City. Szef rządu, pełniący również funkcję przewodniczącego Komitetu Sterującego, zobowiązał ministerstwa, sektory i lokalne władze do usunięcia przeszkód i przyspieszenia procedur przygotowawczych inwestycji.
Według raportów ministerstw, sektorów i lokalnych władz, wszystkie 24 wyznaczone zadania są aktywnie realizowane. Spośród 19 zadań terminowych, 12 jest jeszcze przed terminem realizacji, 6 zostało ukończonych, a jedno jest opóźnione. Premier Chinh zaapelował o większą inicjatywę i determinację w przestrzeganiu wytycznych partii, polityki państwa i przepisów prawa, a także rezolucji, wniosków i dyrektyw Komitetu Centralnego Partii, Biura Politycznego, Zgromadzenia Narodowego, Rządu i Premiera w zakresie realizacji projektów kolejowych.
Mobilizacja kapitału i ramy prawne
Premier Chinh ponownie potwierdził niezmienność celów i podkreślił konieczność rozpoczęcia budowy linii Lao Cai – Hanoi – Hai Phong w 2025 roku oraz szybkiej kolei Północ-Południe w 2026 roku. Wezwał do maksymalnej mobilizacji i dywersyfikacji źródeł finansowania, w tym budżetów państwowych i lokalnych, pożyczek, emisji obligacji oraz partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) i innych form, takich jak BOT i BT.
Szef rządu zobowiązał Ministerstwo Budownictwa (MoC) i Ministerstwo Sprawiedliwości (MoJ) do pilnego sfinalizowania rezolucji w sprawie jednolitych specjalnych mechanizmów dla wszystkich projektów kolejowych i przedłożenia jej Rządowi w kwietniu, a następnie Zgromadzeniu Narodowemu przed jego dziewiątą sesją na początku maja. Jednocześnie ministerstwa i agencje mają szybko opracować i przedłożyć cztery powiązane dekrety w celu ustanowienia ram prawnych dla zsynchronizowanej realizacji projektów.
Rozwój przemysłu kolejowego
W kwestii rozwoju przemysłu kolejowego premier Chinh podkreślił potrzebę planów transferu technologii, mobilizacji kapitału inwestycyjnego, rozwoju zasobów ludzkich i inteligentnych systemów zarządzania. Zobowiązał Ministerstwo Budownictwa do opracowania projektu decyzji Premiera w sprawie katalogu towarów i usług przemysłowych dla sektora kolejowego do połowy czerwca. Ministerstwo Przemysłu i Handlu (MoIT) ma opracować projekt rozwoju przemysłu kolejowego, a Ministerstwo Edukacji i Szkolenia (MoET) będzie odpowiedzialne za projekt rozwoju zasobów ludzkich – oba projekty mają zostać ukończone do drugiego kwartału 2025 roku.
Premier polecił również Ministerstwu Budownictwa, we współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych (MoFA) i Ministerstwem Finansów (MoF), przyspieszenie negocjacji z Chinami w celu sfinalizowania umowy pożyczki, zapewniając dotrzymanie harmonogramu projektu Lao Cai – Hanoi – Hai Phong. W odniesieniu do tego projektu podkreślił potrzebę zaprojektowania jak najprostszej trasy, z mostami nad rzekami, nasypami przez pola i tunelami przez góry tam, gdzie to konieczne. Ministerstwo Budownictwa ma pilnie ukończyć plan
przebiegu trasy, a lokalne władze muszą zakończyć wykup gruntów do września tego roku.
Projekty kolei miejskiej i zaangażowanie przedsiębiorstw
W odniesieniu do projektów kolei miejskiej w Hanoi i Ho Chi Minh City, premier Chinh polecił obu miastom ścisłe przestrzeganie rezolucji Zgromadzenia Narodowego 188/2015/QH15 oraz ich specjalnych mechanizmów i polityk. Wszelkie napotkane trudności należy zgłaszać odpowiednim ministerstwom i agencjom.
Premier podkreślił potrzebę zaangażowania zdolnych przedsiębiorstw państwowych i prywatnych w realizację projektów i rozwój przemysłu kolejowego. Grupy Viettel i VNPT zostały zobowiązane do proaktywnego badania, rozwoju i opanowania technologii związanych z systemami informatycznymi, sygnalizacyjnymi i sterowania dla projektów kolejowych. Vietnam Railways Corporation ma koordynować z Komitetem Ludowym Hanoi przyspieszenie procedur związanych z kompleksem przemysłu kolejowego i raportować wyższym władzom w celu podjęcia decyzji. Premier zasugerował również rozważenie powierzenia ważnych zadań zdolnym prywatnym korporacjom, pod warunkiem zapewnienia przejrzystości, uczciwości i efektywności.
Źródło zdęcia: VNA
Comentarios