Wrocławskie Inwestycje wybrały projektanta tramwaju na Jagodno i rozbudowy Buforowej
- Marek Zioła
- 3 maj
- 2 minut(y) czytania

Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem za 3,8 mln zł zaprojektuje linię tramwajową na Jagodno oraz rozbudowę ulicy Buforowej do czterech pasów. Podpisanie umowy z wrocławską firmą oznacza rozpoczęcie 18-miesięcznego terminu na przygotowanie kompletnej dokumentacji projektowej dla obu inwestycji. Spójna koncepcja skrzyżowań i sygnalizacji ma być efektem powierzenia obu zadań jednemu wykonawcy.
Wrocławskie Inwestycje dokonały wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu, w którym uczestniczyło pięć firm. Prezes Wrocławskich Inwestycji, Piotr Paś, wyraził zadowolenie z rozstrzygnięcia przetargu i podkreślił dotychczasową pozytywną współpracę z wybraną firmą Drosystem, co daje pewność co do realizacji
powierzonego zadania.
Jeden projektant, dwa kluczowe zadania
Firma Drosystem będzie odpowiedzialna za dwa istotne projekty. Pierwszym z nich jest zaprojektowanie nowej linii tramwajowej, która połączy Jagodno z resztą Wrocławia. Drugim zadaniem jest kompleksowa rozbudowa ulicy Buforowej. Zgodnie z założeniami miasta, powierzenie obu zadań jednemu zespołowi projektowemu ma zapewnić spójność rozwiązań komunikacyjnych, zwłaszcza w zakresie projektowania skrzyżowań i systemów sterowania ruchem.
Rozbudowa ulicy Buforowej zakłada przekształcenie jej na całej długości w drogę czteropasmową. Dodatkowo, na skrzyżowaniach planowane są dodatkowe pasy ruchu oraz drogi pomocnicze. Inwestycja ta ma na celu ułatwienie dojazdu do centrum miasta mieszkańcom Jagodna, którzy nie zdecydują się na korzystanie z nowej linii tramwajowej. Obecnie ulica Buforowa posiada po dwa pasy ruchu w każdym kierunku jedynie na początkowym odcinku, a za ulicą Konduktorską zwęża się do jednego pasa w każdym kierunku.
Buspas jako etap przejściowy
W niedawnym czasie zakończyła się budowa wydzielonej trasy autobusowej na Jagodno, co rodzi pytanie o powód budowy buspasa zamiast od razu linii tramwajowej. Przyczyną tej sytuacji były problemy z przecięciem torów tramwajowych z linią kolejową nr 285 do Sobótki. Brak odpowiednich regulacji prawnych uniemożliwiał PKP PLK wyrażenie zgody na takie skrzyżowanie.
Wobec niepewności co do terminu uregulowania tej kwestii, miasto zdecydowało się na budowę buspasa, który jednak został zaprojektowany z myślą o przyszłej możliwości przekształcenia go w torowisko tramwajowe. Buspas spełnia wszystkie niezbędne wymogi techniczne, w tym odpowiednią nośność i geometrię, a nawet przystanki są przystosowane do obsługi zarówno autobusów, jak i tramwajów.
Długotrwałe starania magistratu przyniosły wreszcie efekt w postaci nowych przepisów (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 stycznia 2025 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z liniami tramwajowymi i ich usytuowanie). Prawdopodobnie interwencja premiera Donalda Tuska podczas jego wizyty na Jagodnie przyspieszyła prace nad tymi regulacjami.
Wyzwania projektowania tramwaju na Jagodno
Samo zaprojektowanie torowiska na istniejącym buspasie nie powinno stanowić dla projektanta znaczącego problemu, gdyż jego konstrukcja jest przystosowana do obciążeń tramwajowych. Tory zostaną osadzone na specjalnie zaprojektowanej betonowej płycie. Większym wyzwaniem będzie zaprojektowanie trakcji, stacji prostownikowej oraz jej zasilania.
Najbardziej skomplikowanym etapem może okazać się uzgodnienie z kolejarzami sposobu skrzyżowania torów tramwajowych z linią kolejową. Z tego względu, najdłużej może potrwać projektowanie i uzyskanie wszystkich niezbędnych zgód dla krótkiego odcinka trasy między wiaduktem kolejowym a rondem Wolnej Ukrainy.
PKP Polskie Linie Kolejowe powinny wyrazić zgodę na tymczasowe skrzyżowanie torów, które ma funkcjonować jedynie przez kilka lat. PLK planuje bowiem wyniesienie linii 285 na nasyp, co w przyszłości trwale rozwiąże problem przecięcia. Docelowo tory tramwajowe mają przebiegać pod linią kolejową, jednak w optymistycznym scenariuszu nastąpi to najwcześniej za osiem lat. Do tego czasu, na zasadzie odstępstwa, funkcjonować będzie tymczasowe skrzyżowanie kolejowo-tramwajowe, którego szczegóły projektant będzie uzgadniał z PKP PLK. Na przygotowanie kompletnej dokumentacji projektowej firma Drosystem ma 18 miesięcy od momentu podpisania umowy.
Źródło zdjęcia: Wrocław.pl
留言