top of page

Zajezdnia Hloubětín oddana do użytku: Praga po 74 latach z nową zajezdnią, tramwaje wracają do Hloubětína




Wczoraj, 21 marca o godzinie 18:18, pierwszy skład z linii 8, numer 1, wjechał do zajezdni. Od sobotniego porannego wyjazdu 22 marca 2025 roku, zajezdnia Hloubětín, po pięciu latach i prawie dziewięciu miesiącach, ponownie będzie służyć do obsługi regularnych linii tramwajowych.


Główną częścią budowy zajezdni Hloubětín jest nowa hala z 22 torami. Jest ona podzielona na halę postojową (tory 1-17) o pojemności do 61 tramwajów przegubowych o długości do 32 metrów (odpowiadających typowi 15T lub obecnie produkowanym 52T) oraz halę serwisową (tory 18-22) z sześcioma stanowiskami i pojemnością do 12 pojazdów przegubowych. Obie części są oddzielone konstrukcyjnie. Hala serwisowa jest wyposażona w najnowocześniejszą technologię do obsługi tramwajów niskopodłogowych, w tym pomosty, podnośniki i kabinę do lakierowania elementów poszycia tramwajów. Równocześnie z budową nowej hali naprawiono i uzupełniono zewnętrzną rozjazdnicę oraz zbudowano nową sieć trakcyjną w całej zajezdni. Łącznie ułożono 4 038 metrów torów i 6 077 metrów sieci trakcyjnej.


Nowoczesne rozwiązania i ekologia


Dach nowej hali jest wyposażony w panele fotowoltaiczne z możliwością dalszej rozbudowy. Do mycia tramwajów w Hloubětínie będzie wykorzystywana woda deszczowa, gromadzona w nowo wybudowanym zbiorniku retencyjnym o pojemności 310 m3. Oprócz nowej hali, w kompleksie zajezdni Hloubětín zbudowano także inne budynki dla działów Nadbudowy i Transportu Wewnątrzzakładowego DPP, które będą miały w Hloubětínie zaplecze serwisowe dla samochodów ciężarowych i specjalistycznych. Modernizację przeszła również pierwotna hala obsługi dziennej (obecnie tory 23 i 24), z której zachowano jedynie szkielet, oraz inne obiekty.


Finansowanie i wykonawcy


Budowa zajezdni rozpoczęła się we wrześniu 2022 roku i była finansowana wyłącznie z budżetu miasta stołecznego Pragi. Realizacją budowy zajęło się konsorcjum firm VCES i Chládek a Tintěra, Pardubice.


Dzień otwarty dla publiczności


Dzień otwarty zajezdni odbędzie się w sobotę 20 września 2025 roku. Publiczność będzie mogła zwiedzić zajezdnię, w tym pierwsze nowe tramwaje Škoda 52T.


Źródło zdjęcia: Dopravní podnik hlavního města Prahy


Kommentare


Ostatnie artykuły

Kategorie

bottom of page