top of page

České dráhy ogłaszają gigantyczny przetarg na nowe elektryczne zespoły trakcyjne dla Pragi i regionu środkowoczeskiego

Pociąg 641 008 Kolei Czeskich

Koleje Czeskie (České dráhy) ogłosiły publiczne zamówienie na zakup nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EMU) serii 400. Nowe pociągi mają stanowić część oferty przewoźnika w ramach świadczenia usług publicznych dla Pragi i Kraju Środkowoczeskiego. Wartość ramowej umowy, obejmującej aż 133 jednostki, szacowana jest na 84,5 miliarda koron czeskich netto. Planowane wdrożenie nowych pojazdów ma nastąpić od grudnia 2029 roku.


Nowe jednostki EMU 400 w przyszłości mogłyby obsługiwać połączenia w ramach systemu Praskiej Zintegrowanej Komunikacji (PID), obejmującego stolicę Czech i region środkowoczeski. Warunkiem jest jednak wygranie przez České dráhy postępowania przetargowego na nowe zobowiązanie do świadczenia usług publicznych. Przedmiotem ogłoszonego zamówienia jest zawarcie umowy ramowej na dostawę do 133 elektrycznych zespołów trakcyjnych, z czego co najmniej 66 pojazdów ma zostać zamówionych w podstawowym zakresie. Ostateczna liczba zakupionych jednostek będzie uzależniona od konkretnego zakresu zamówionej obsługi przewozowej.


Nowoczesne parametry techniczne


Parametry techniczne zamawianych jednostek zostały określone na podstawie wymagań Pragi i Kraju Środkowoczeskiego. Będą to nowoczesne, dwusystemowe zespoły trakcyjne (zasilane napięciem stałym 3 kV DC oraz zmiennym 25 kV 50 Hz AC), osiągające maksymalną prędkość eksploatacyjną 160 km/h i oferujące co najmniej 380 miejsc siedzących. Składy będą w pełni niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzowany, wielkoprzestrzenny przedział pasażerski pierwszej i drugiej klasy. Standardem będzie dostęp do bezprzewodowego internetu Wi-Fi, gniazdka elektryczne do ładowania urządzeń mobilnych, przestrzeń na wózki dziecięce i rowery, a także nowoczesny system informacji audiowizualnej dla pasażerów. Na życzenie zamawiających rozważana jest również możliwość elastycznej aranżacji wnętrza, z naciskiem na zwiększenie przestrzeni bagażowej lub rowerowej – na przykład z myślą o planowanej linii na Lotnisko im. Václava Havla oraz innych przygotowywanych trasach.


Opcja full-serwisu i dostawa części zamiennych


Częścią przetargu jest również zapytanie ofertowe na pełen serwis (full-service) zamawianych jednostek. Zamówienie tej usługi nie jest gwarantowane, jednak w przypadku jej korzystności istnieje możliwość jej wykupienia na okres 15 lat z opcją przedłużenia o kolejne 15 lat, co daje łącznie do 30 lat. Oferty producentów zespołów trakcyjnych mają zawierać wykaz niezbędnych części zamiennych, w tym części do systemu wymiany przy serwisowaniu jednostek.


Wysoka wartość zamówienia i perspektywa wdrożenia


Przewidywana wartość całego zamówienia wynosi do 84 540 000 000 koron czeskich netto i obejmuje maksymalnie 133 jednostki, pełen serwis przez okres do 30 lat oraz wymienione części zamienne systemu wymiany. Rzeczywiste wykorzystanie umowy ramowej i wysokość poniesionych kosztów będzie zależeć od ostatecznych potrzeb Pragi i Kraju Środkowoczeskiego. Planowane wdrożenie jednostek EMU 400 do eksploatacji ma następować stopniowo, począwszy od rozkładu jazdy 2029/2030.


Źródło zdjęcia: Wikipedia I Vlastní dílo


Commentaires


Ostatnie artykuły

Kategorie

bottom of page