Łódzkie jako ostatni przystanek na mapie Zintegrowanej Sieci Kolejowej
- Marek Zioła
- 27 mar
- 1 minut(y) czytania

W Łodzi odbył się szesnasty, a zarazem ostatni panel ekspercki zorganizowany w ramach projektu Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK).
Inicjatywa, prowadzona przez Centralny Port Komunikacyjny (CPK), PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) oraz Instytut Rozwoju Miast i Regionów (IRMiR), miała na celu zebranie opinii i postulatów z wszystkich województw w Polsce dotyczących rozwoju infrastruktury kolejowej po 2035 roku.
Kluczowe punkty dyskusji w Łodzi
W łódzkim panelu eksperckim wzięło udział ponad 50 osób, reprezentujących szerokie spektrum instytucji i organizacji związanych z transportem, infrastrukturą i rozwojem regionalnym. Uczestnicy podkreślali strategiczne położenie województwa łódzkiego, przez które przebiegać ma linia Kolei Dużych Prędkości (KDP). Zwracano uwagę na konieczność integracji KDP z regionalnym transportem kolejowym, reprezentowanym przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną (ŁKA).
Postulaty i oczekiwania regionu
Przedstawiciele województwa łódzkiego apelowali o uwzględnienie lokalnych potrzeb i oczekiwań w planach rozwoju ZSK. Podkreślano znaczenie inwestycji w infrastrukturę kolejową dla poprawy komfortu życia mieszkańców i rozwoju gospodarczego regionu. Wśród najważniejszych kierunków połączeń pasażerskich wymieniano Warszawę, Wrocław, Poznań, Trójmiasto i Kraków. W transporcie towarowym kluczowe znaczenie mają połączenia z Trójmiastem, Warszawą, Katowicami, Poznaniem i Wrocławiem, a w kontekście międzynarodowym – z Niemcami, Czechami i Ukrainą.
Kolejne kroki w projekcie ZSK
Po zakończeniu regionalnych paneli eksperckich rozpoczną się prace planistyczne i analizy sieciowe, które potrwają do pierwszego kwartału 2026 roku. Na podstawie tych analiz zostanie opracowane rozporządzenie Rady Ministrów, które wyznaczy priorytety inwestycyjne w polskiej kolei po 2035 roku.
Źródło zdjęcia: Centralny Port Komunikacyjny
Comments