top of page

Gorąco w poznańskich tramwajach – kiedy MPK Poznań wyłączy ogrzewanie w „stopiątkach”?


Rosnące temperatury na zewnątrz sprawiają, że pasażerowie poznańskich tramwajów, szczególnie tych starszych, odczuwają dyskomfort związany z wysoką temperaturą wewnątrz pojazdów. Mimo że do fali upałów jeszcze daleko, problem przegrzewających się „stopiątek” powraca każdej wiosny i lata w Poznaniu.


Problem ten dotyczy głównie starszych modeli tramwajów, popularnie zwanych „stopiątkami”, które kursują po poznańskich torach. Te dwuwagonowe konstrukcje, produkowane jeszcze w latach 70. ubiegłego wieku, nie posiadają nowoczesnych systemów automatycznej regulacji temperatury, które są standardem w nowszych modelach. W związku z tym, ogrzewanie w tych tramwajach musi być wyłączane ręcznie przez zaplecze techniczne MPK Poznań.


Przyczyny wysokich temperatur w „stopiątkach” w Poznaniu


Główną przyczyną wysokich temperatur w tych tramwajach jest ich przestarzała konstrukcja. Urządzenia rozruchowe i napędowe, które znajdują się pod podłogą, wytwarzają ciepło, które zimą ogrzewa wnętrze wagonów. Latem to ciepło powinno być odprowadzane na zewnątrz, jednak wentylacja w tych tramwajach często zawodzi. Dodatkowo, podwozie tramwaju szybko się nagrzewa i oddaje ciepło do części pasażerskiej, co potęguje uczucie gorąca.


Kiedy MPK Poznań wyłączy ogrzewanie?


Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Agnieszkę Smogulecką, rzeczniczkę prasową MPK Poznań, standardowe działania w ramach akcji „Zima” są realizowane do 30 marca. Wyłączenie ogrzewania w „stopiątkach” następuje zazwyczaj w kwietniu, lub gdy przez dłuższy czas utrzymują się dodatnie temperatury, a w ciągu dnia temperatura przekracza około 15 stopni Celsjusza. Do tego czasu pasażerowie muszą radzić sobie z gorącem, otwierając okna i klapy dachowe.


Koniec ery „stopiątek” w Poznaniu


Pocieszeniem dla pasażerów może być fakt, że era „stopiątek” w Poznaniu dobiega końca. MPK Poznań planuje wycofać te najstarsze tramwaje z eksploatacji po dostarczeniu wszystkich zamówionych nowych tramwajów Moderus Gamma. To oznacza, że wkrótce problem przegrzewających się wagonów powinien zniknąć z poznańskich ulic.


Źródło zdjęcia: MPK Poznań


Comments


Ostatnie artykuły

Kategorie

bottom of page