top of page

Koleje Dolnośląskie partnerem w unijnym projekcie smartENT na rzecz mobilności transgranicznej

SmartENT

Koleje Dolnośląskie aktywnie włączają się w realizację projektu smartENT, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach programu Interreg Polska – Saksonia 2021-2027. Inicjatywa ta, o łącznej wartości około 946.000 €, z czego blisko 757.000 € pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRE), ma na celu ułatwienie korzystania z transportu publicznego na pograniczu Polski, Niemiec i Czech. Wiodącym partnerem projektu jest Verkehrsverbund Oberlausitz Niederschlesien (VON GmbH), a obok Kolei Dolnośląskich S.A. (KD) uczestniczy w nim również Instytut Rozwoju Terytorialnego. Kluczowym elementem projektu jest bilet EURO-NYSA-TICKET (ENT), stworzony przez ZVON, który od 20 lat umożliwia wygodne podróżowanie różnymi środkami transportu w regionie.


Projekt smartENT, którego realizacja trwa od 1 stycznia 2025 roku do 31 grudnia 2027 roku, koncentruje się na przezwyciężeniu barier utrudniających popularyzację transportu zbiorowego na styku trzech państw. Mimo dwudziestoletniej historii biletu EURO-NYSA-TICKET, który łączy mieszkańców i turystów, wciąż istnieją wyzwania, takie jak brak możliwości zakupu biletu online, ograniczony dostęp do rozkładów jazdy po polskiej stronie oraz niemożność wjazdu polskich elektrycznych pociągów na dworzec w Görlitz.


Nowy model dystrybucji i rozliczeń


Obecny model sprzedaży biletu ENT opiera się na lokalnej dystrybucji biletów papierowych u poszczególnych przewoźników, z cenami dostosowanymi do poziomu zarobków w danym kraju. Prosty system rozliczeń zakłada, że każdy sprzedawca zatrzymuje całość wpływów ze sprzedaży. W ramach projektu smartENT planowane jest stworzenie nowego modelu rozliczeń między przewoźnikami. Umożliwi to wprowadzenie sprzedaży elektronicznej biletów ENT, co znacząco zwiększy ich dostępność dla pasażerów.


Poprawa dostępu do informacji i rozkładów jazdy


Kolejnym kluczowym celem projektu jest poprawa dostępu do informacji o połączeniach, w szczególności do rozkładów jazdy. Ze względu na brak jednego organizatora komunikacji po polskiej stronie, smartENT zakłada opracowanie metody gromadzenia i ujednolicania informacji od różnych przewoźników. Dzięki temu pasażerowie otrzymają spójny i przejrzysty dostęp do rozkładów jazdy w jednym miejscu.


Elektryfikacja linii do Görlitz i eliminacja barier technicznych


Ważnym krokiem w kierunku ułatwienia podróży transgranicznych będzie zbliżająca się elektryfikacja torów na moście granicznym. Umożliwi to wjazd pociągów elektrycznych z Wrocławia bezpośrednio na dworzec w Görlitz. Projekt smartENT obejmuje również działania mające na celu pokonanie pozostałych barier administracyjnych i logistycznych związanych z tym przedsięwzięciem. Warto podkreślić, że smartENT jest kontynuacją niemiecko-czeskiego projektu „ENT future 2020”, co zapewnia spójne wsparcie rozwoju transportu zbiorowego w całym trójstyku granicznym.


Główne cele projektu smartENT


Głównym celem projektu jest ułatwienie korzystania z transportu publicznego w regionie pogranicza trzech krajów. Szczegółowe cele obejmują:


  1. Likwidację barier dla głównego węzła przesiadkowego w Görlitz: Obejmuje to zapewnienie wjazdu polskich pociągów elektrycznych na dworzec, stworzenie komfortowej hali dworcowej oraz zaplanowanie dogodnego, cyklicznego rozkładu jazdy we wszystkich kierunkach.

  2. Rozbudowę oferty biletów ENT: Dostosowanie oferty do oczekiwań klientów poprzez lepszą współpracę transgraniczną przewoźników i organizatorów komunikacji.

  3. Poprawę jakości życia i atrakcyjności turystycznej: Realizacja działań informacyjnych i promocyjnych, które zwiększą rolę transportu publicznego.


Działania w ramach projektu


W ramach smartENT realizowane będą konkretne działania, takie jak:


  • Rozwiązanie problemów prawnych i administracyjnych związanych z wjazdem polskich pociągów elektrycznych na stację Görlitz.

  • Pilotażowy projekt cyklicznego rozkładu jazdy na transgranicznej linii kolejowej.

  • Ujednolicenie warunków funkcjonowania biletów ENT we wszystkich krajach.

  • Rozszerzenie asortymentu biletów ENT i stworzenie możliwości zakupu online.

  • Opracowanie przejrzystego algorytmu podziału wpływów z biletów ENT.

  • Standaryzacja publikacji rozkładów jazdy i informacji przez wszystkich przewoźników.

  • Współpraca przewoźników w celu przezwyciężenia barier językowych.

  • Promocja i reklama oferty taryfowej w regionie transgranicznym.


Zadania VON GmbH, jako partnera wiodącego, koncentrują się na systematycznej poprawie jakości usług komunikacji zbiorowej, od badań potrzeb pasażerów po dostosowanie oferty taryfowej i współpracę z innymi podmiotami w celu dalszego ulepszania transportu transgranicznego.


Źródło zdjęcia: Facebook I Koleje Dolnośląskie

Comments


Ostatnie artykuły

Kategorie

bottom of page