Koleją z Głubczyc do Raciborza i Opola: PKP PLK podpisały umowę na projekt rewitalizacji linii
- Marek Zioła
- 8 godzin temu
- 3 minut(y) czytania

Po ponad dwudziestu latach oczekiwań, mieszkańcy Głubczyc i okolicznych miejscowości wreszcie doczekają się przywrócenia połączeń kolejowych z Raciborzem i Opolem. Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na opracowanie szczegółowej dokumentacji projektowej, która jest pierwszym, ale niezwykle istotnym krokiem w procesie rewitalizacji strategicznych linii kolejowych nr 177 i 294 na odcinku łączącym Racibórz z Racławicami Śląskimi. Ta inwestycja, o wartości przekraczającej 15 milionów złotych, realizowana w ramach ambitnego Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus, ma na celu wyeliminowanie wykluczenia transportowego w jedynym powiecie województwa opolskiego, który dotychczas nie miał dostępu do sieci kolejowej.
Przedmiotem podpisanej umowy jest kompleksowe opracowanie dokumentacji projektowej obejmującej
rewitalizację ponad 50 kilometrów istniejących torów. Zgodnie z założeniami, po zakończeniu prac modernizacyjnych, pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się na tym odcinku z prędkością do 120 km/h, co znacząco skróci czas podróży i podniesie komfort pasażerów. Kluczowym elementem projektu jest również budowa lub całkowita odbudowa aż trzynastu nowoczesnych przystanków i stacji kolejowych. Te nowe punkty na mapie kolejowej regionu nie tylko ułatwią mieszkańcom dostęp do transportu szynowego, ale także przyczynią się do ożywienia lokalnej infrastruktury i gospodarki.
Nowoczesna infrastruktura i zwiększenie dostępności
Szczegółowy zakres prac projektowych obejmuje modernizację 54 kilometrów torów kolejowych, co zapewni wysoki standard bezpieczeństwa i komfortu podróży. Planowana budowa i odbudowa trzynastu przystanków i stacji to odpowiedź na potrzeby lokalnej społeczności, która od lat zabiegała o przywrócenie połączeń kolejowych. Nowe i zmodernizowane perony zostaną zaprojektowane z myślą o wszystkich użytkownikach, w tym o osobach z ograniczoną mobilnością. Wyposażone zostaną w nowoczesne wiaty chroniące przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, wygodne ławki oraz energooszczędne oświetlenie, co znacząco podniesie standard obsługi pasażerów. Istotnym aspektem jest również dostosowanie wysokości peronów do współczesnych standardów, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów, czyniąc podróż bardziej komfortową i bezpieczną dla wszystkich grup wiekowych. Dodatkowo, w ramach projektu przewidziana jest poprawa bezpieczeństwa na wybranych przejazdach kolejowo-drogowych, co przyczyni się do zwiększenia ogólnego poziomu bezpieczeństwa w regionie.
Dzięki tej strategicznej inwestycji, mieszkańcy wielu miejscowości zyskają nowe możliwości komunikacyjne. Bezpośredni dostęp do połączeń kolejowych otrzymają mieszkańcy Racławic Śląskich, Głubczyc Las, Głubczyc, Ściborzyc Małych, Gadzowic, Bernacic, Baborowa, Tłustomostów, Pietrowic Wielkich, Cyprzanowa, Samborowic, Wojnowic oraz Raciborza Studziennej. Przywrócenie regularnych połączeń kolejowych umożliwi im codzienne, szybkie i wygodne dojazdy do pracy w większych ośrodkach miejskich, do szkół, uczelni, placówek zdrowia oraz do innych ważnych destynacji w regionie. Szacowany czas podróży z Głubczyc do dynamicznie rozwijającego się Opola wyniesie około 130 minut, natomiast podróż do pobliskiego Raciborza zajmie jedynie 36 minut, co czyni kolej atrakcyjną alternatywą dla transportu drogowego.
Finansowanie projektu i perspektywy na przyszłość
Wartość prac związanych z opracowaniem szczegółowej dokumentacji projektowej przekracza 15 milionów złotych. To znaczące wsparcie finansowe jest możliwe dzięki Rządowemu Programowi Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus, który ma na celu przeciwdziałanie wykluczeniu transportowemu i promowanie ekologicznych form komunikacji zbiorowej. Całkowity budżet tego strategicznego programu wynosi imponujące 13 miliardów złotych, z czego aż 11,2 miliarda pochodzi z budżetu państwa, a około 2 miliardy stanowią środki wygospodarowane przez samorządy lokalne, co świadczy o wspólnym zaangażowaniu w rozwój infrastruktury kolejowej.
Janusz Pasierb, Dyrektor Regionu Śląskiego CRI w Polskich Liniach Kolejowych S.A., podkreślił kluczową rolę opracowania dokumentacji projektowej jako fundamentalnego etapu przygotowań do kompleksowej rewitalizacji infrastruktury kolejowej w południowej części województwa opolskiego oraz w przyległych obszarach województwa śląskiego. Zaznaczył, że ambitny projekt zakłada przywrócenie ruchu pasażerskiego z parametrami technicznymi umożliwiającymi podróż z prędkością do 120 km/h, co jest doskonałym przykładem efektywnego wykorzystania środków z programu Kolej+, który skutecznie umożliwia odbudowę dostępu do kolei w regionach, które przez lata były pozbawione tej formy transportu.
Robert Węgrzyn, Członek Zarządu Województwa Opolskiego, z entuzjazmem odniósł się do podpisania umowy, podkreślając, że przywrócenie linii kolejowej na trasie Racibórz-Racławice Śląskie jest nie tylko celem samorządu województwa, ale przede wszystkim sprawą o ogromnym znaczeniu dla samorządów lokalnych z całego południa regionu. Z tego powodu projekt ma charakter partnerski i jest wynikiem ścisłej współpracy wielu podmiotów. Wyraził radość z faktu podpisania umowy na dokumentację, jednocześnie przypominając, że jest to dopiero pierwszy, choć niezwykle ważny, etap tego złożonego przedsięwzięcia. Zaznaczył, że przed nimi stoi etap o wiele bardziej wymagający, czyli faza realizacji prac wykonawczych, która będzie kluczowa dla ostatecznego sukcesu projektu i przywrócenia regularnych połączeń kolejowych dla mieszkańców regionu.
Źródło zdjęcia: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Commentaires