top of page

České dráhy modernizują lokomotywy spalinowe serii 754

Lokomotywa serii 754

Czeski narodowy przewoźnik České dráhy ogłosił przetarg na modernizację spalinowych lokomotyw serii 754. Zmodernizowane pojazdy mają stanowić część oferty przewoźnika na niezelektryfikowanych liniach kolejowych, zapewniając transport publiczny do czasu ich elektryfikacji. Umowa ramowa przewiduje modernizację aż 30 lokomotyw tej serii.


W ostatnich latach České dráhy przeprowadziły analizę rynku dotyczącą odnowy parku spalinowych lokomotyw elektrycznych serii 754, które obsługują pociągi pospieszne i regionalne na wybranych niezelektryfikowanych trasach. Po zebraniu informacji o nowych lokomotywach spalinowo-elektrycznych lub dwusystemowych oraz po zweryfikowaniu możliwości modernizacji istniejących pojazdów, przewoźnik uznał modernizację obecnej serii 754 za najbardziej korzystne rozwiązanie. Lokomotywy te mają zapewnić obsługę klasycznych składów pociągów na głównych, dotychczas niezelektryfikowanych liniach do czasu ich elektryfikacji. Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego Českých drah ds. przewozów pasażerskich, podaje przykłady obecnej eksploatacji tych lokomotyw, wymieniając między innymi pociągi pospieszne z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic, z Hradca Králové do Trutnova, z Klatov do Železné Rudy oraz weekendowe pociągi osobowe na trasie Posázavský Pacifik.


Przedmiotem ogłoszonego zamówienia jest zawarcie umowy ramowej na modernizację do 30 spalinowych lokomotyw serii 754, z gwarantowanym odbiorem co najmniej 10 pojazdów. W ramach modernizacji wszystkie lokomotywy zostaną wyposażone w system zabezpieczenia pociągu ETCS. Oprócz planowej eksploatacji na liniach, zmodernizowane lokomotywy będą wykorzystywane w sytuacjach awaryjnych, na przykład w przypadku uszkodzenia sieci trakcyjnej lub planowanych wyłączeń napięcia. Szacowana wartość zamówienia wynosi 3 162 500 000 koron czeskich netto i obejmuje całość modernizacji. Faktyczne wykorzystanie umowy i wysokość kosztów będą zależeć od rzeczywistej liczby zmodernizowanych lokomotyw.


Lokomotywy serii 754


Seryjne lokomotywy serii 754 (dawniej T 478.4) były produkowane w latach 1979 i 1980 przez lokomotywownię ČKD Sokolovo w Pradze-Libni. Pojazdy te były przeznaczone do obsługi pociągów osobowych, początkowo głównie ekspresów i pociągów pospiesznych, z elektrycznym ogrzewaniem składów. Osiągają maksymalną prędkość 100 km/h i mają moc 1472 kW. Konstrukcyjnie bazowały na serii 753 (dawniej T 478.3) produkowanej w latach 1968-1977. Kilka egzemplarzy zostało przystosowanych do eksploatacji w Polsce i wypożyczonych PKP Intercity. Ze względu na charakterystyczny kształt czoła i kabiny maszynisty, lokomotywy te zyskały przydomek „brejlovec” (okularnik). W przeszłości České dráhy modernizowały już inne serie lokomotyw spalinowych, na przykład serię 753 na nowoczesny typ 750.7 lub serię 742 na typ 743.2.


Źródło zdjęcia: České dráhy

Commenti


Ostatnie artykuły

Kategorie

bottom of page