top of page

Maszyniści nie będą musieli używać sygnału "Baczność" przy wielu przejazdach

pociąg

Znacząca zmiana w przepisach kolejowych dotyczy obowiązku podawania sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność” przez maszynistów przed przejazdami kolejowo-drogowymi zabezpieczonymi rogatkami lub sygnalizacją świetlną i dźwiękową. Nowelizacja rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 15 kwietnia bieżącego roku znosi ten obligatoryjny wymóg.


Obowiązek podawania sygnału Rp 1 „Baczność” pozostanie aktualny jedynie w przypadku przejazdów kolejowo-drogowych i przejść, które nie są wyposażone w rogatki ani sygnalizację. Zmiana ta jest odpowiedzią na zgłaszane uwagi dotyczące uciążliwości związanych ze stosowaniem sygnału dźwiękowego w pobliżu zamieszkałych terenów. Przykładowo, na trasie kolejowej Warszawa – zachodnia granica państwa o długości 470 km, liczba sygnałów dźwiękowych podawanych przez maszynistów zmniejszy się z 139 do 9.


Zmiany w przepisach dla usprawnienia ruchu kolejowego


Nowelizacja wprowadza również inne zmiany w przepisach kolejowych, które mają na celu poprawę przepustowości i funkcjonowania linii kolejowych oraz bocznic, w tym w sytuacjach awaryjnych. Nowe rozwiązania mają także przyczynić się do usprawnienia codziennej pracy przewoźników kolejowych. Wśród zmian znalazły się: wprowadzenie nowych tablic hamowania, wycofanie ograniczeń prędkości manewrowych dla przewozu towarów niebezpiecznych, podwyższenie prędkości jazdy bez znajomości szlaku dla pociągów pasażerskich w sytuacjach nadzwyczajnych z 40 do 60 km/h, zwiększenie prędkości z 20 do 40 km/h po zatrzymaniu pociągu przed semaforem wskazującym sygnał S1 „Stój” oraz przy wyprawieniu pociągu na sygnał zastępczy (Sz) na szlak z blokadą samoczynną. Uściślono także, że prędkość 40 km/h przy wyprawieniu pociągu na sygnał zastępczy (Sz) będzie obowiązywać „do końca rozjazdów w okręgu zwrotnicowym osłanianych semaforem”, zamiast dotychczasowego „w granicach posterunku ruchu”. Wydłużono okres ważności próby hamulca z 12 do 24 godzin w przypadku wyłączenia zasilania sprężonym powietrzem urządzeń hamulcowych. Umożliwiono również podawanie sygnałów odjazdu pociągu pasażerskiego przez konduktora (dotychczas tylko przez kierownika pociągu), zniesiono nakaz oględzin technicznych pociągów powyżej 120 km/h na stacjach zwrotnych oraz umożliwiono stosowanie (fakultatywnie) listew białych lub biało-czerwonych na semaforach wskazujących rodzaj semafora, a listew biało-czarnych na tarczach ostrzegawczych przejazdowych zamiast malowania masztów. Wprowadzono nowy wskaźnik W 21a jako przedwskaźnik przed wskaźnikiem W 21 (fakultatywny, stosowany na zarządzenie zarządcy infrastruktury oraz w projektach pilotażowych), umożliwiono zarządcom infrastruktury uruchamianie projektów pilotażowych nowego systemu sygnalizacji oraz stosowanie wskaźników W 19 i W 20 jako tablic na semaforach samoczynnych.


Termin wejścia w życie nowych przepisów


Nowe przepisy rozporządzenia wejdą w życie 14 dni od daty jego publikacji w Dzienniku Ustaw. Wyjątkiem jest wprowadzenie nowych tablic hamowania, które zacznie obowiązywać 14 grudnia 2025 roku, wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów 2025/26.


W opinii redakcji jest to złe rozwiązanie, które może doprowadzić do wielu tragedii.


Źródło zdjęcia: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Comments


Ostatnie artykuły

Kategorie

bottom of page