Nowa generacja tramwajów BVG „Urbanliner” w Berlinie
- Marek Zioła
- 7 maj
- 2 minut(y) czytania

Berlińskie przedsiębiorstwo komunikacyjne BVG wprowadza nową generację tramwajów o nazwie „Urbanliner”. Dłuższe i nowocześniejsze pojazdy mają na celu odciążenie najbardziej popularnych tras. Jednak zanim tramwaje rozpoczną regularną eksploatację, konieczne jest pokonanie kilku przeszkód. Intensywne testy trwają, a BVG z optymizmem patrzy na rozpoczęcie regularnych kursów latem 2025 roku.
Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) intensywnie pracują nad modernizacją swojej floty tramwajowej. Latem 2024 roku zaprezentowano nowy model „Urbanliner” – wyjątkowo długi tramwaj o długości około 50 metrów, mogący pomieścić do 312 pasażerów. Wprowadzenie do regularnej eksploatacji opóźnia się jednak. Pierwotnie planowano rozpoczęcie na początku 2025 roku. Obecnie trwają intensywne jazdy testowe, częściowo także w nocy, na linii M4.
Od kwietnia w testach uczestniczy drugi pojazd. Jest on w pełni wyposażony w aparaturę pomiarową, dostarczając dane dotyczące trwałości pudła wagonu i podwozia. BVG wyraża optymizm, że regularna eksploatacja rozpocznie się w ciągu lata 2025 roku.
„Urbanliner” zastąpi starsze modele GT6 z lat 90.
Nowe tramwaje XXL są wprowadzane nie tylko ze względu na rosnącą liczbę pasażerów, ale także ze względu na wiek dotychczas eksploatowanych pojazdów. Już od sierpnia 2025 roku kończy się okres eksploatacji pierwszych wagonów GT6 z lat 90. Planowane jest wycofanie z eksploatacji od dziesięciu do dwudziestu starych pojazdów do 2026 roku. W zamian początkowo dostarczonych zostanie 20 nowych „Urbanlinerów”.
Rada Nadzorcza BVG zatwierdziła już zakup kolejnych 45 tramwajów. Te pojazdy również będą w wersji 50-metrowej. W ten sposób BVG reaguje na rosnące zapotrzebowanie na przepustowość w berlińskiej sieci tramwajowej.
Nowa trasa: Linia M4 wybrana ze względu na duże obciążenie
Linia M4 została wybrana jako pierwsza trasa eksploatacyjna. Codziennie korzysta z niej około 100 000 pasażerów, podróżujących między Lichtenbergiem (dzielnicą Hohenschönhausen) a centrum Berlina. Obecnie kursują tam starsze składy w trakcji podwójnej, które osiągnęły granice swojej przepustowości. Dzięki „Urbanlinerowi” ma wzrosnąć komfort podróżowania, a eksploatacja ma stać się bardziej efektywna.
Ponadto planowane jest wykorzystanie nowych tramwajów na kolejnych trasach. BVG zamierza stopniowo wprowadzać je także na linie M5 i M6.
Większy komfort i technologia: Nowa generacja tramwajów wyznacza standardy
Oprócz większej pojemności, „Urbanliner” wyróżnia się nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi. Ulepszone podwozie ma zmniejszyć wibracje i zapewnić płynniejszą jazdę. Ma to również zmniejszyć zużycie szyn. Wyposażenie obejmuje także bezbarierowość i nowoczesną koncepcję oświetlenia.
Równolegle BVG inwestuje w szkolenie personelu. Od 2026 roku dziesięć nowych symulatorów tramwajowych ma usprawnić przygotowanie do obsługi nowych pojazdów.
Źródło zdjęcia: BVG
Comments