top of page

Pogorszenie wyników PKP CARGO W RESTRUKTURYZACJI w 2024 roku. Spółka przygotowuje plan naprawczy

Lokomotywy PKP Cargo

Ujemne wyniki finansowe Grupy Kapitałowej PKP CARGO S.A. W RESTRUKTURYZACJI w 2024 roku są efektem spadku przychodów z przewozów towarowych oraz odpisów z tytułu utraty wartości majątku. Spółka, będąca w procesie restrukturyzacji, kontynuuje działalność i intensywnie pracuje nad planem naprawczym, który ma zostać przedstawiony w czerwcu bieżącego roku.


Głównymi przyczynami pogorszenia wyników finansowych PKP CARGO w restrukturyzacji w minionym roku były znaczący spadek przewiezionej masy towarowej oraz konieczność dokonania odpisów z tytułu utraty wartości aktywów. Zarząd spółki podkreśla, że te negatywne rezultaty są konsekwencją wieloletnich zaniedbań, które doprowadziły do osłabienia pozycji rynkowej przedsiębiorstwa i niedostosowania posiadanych zasobów do dynamicznie zmieniających się realiów rynku przewozów. Brak strategicznych inwestycji w rozwój spółki w poprzednich latach również przyczynił się do obecnej sytuacji, w której konieczne stało się wdrożenie procesu restrukturyzacji.


Spadek udziału w rynku i erozja marż


Od kilku lat obserwuje się tendencję spadkową w wolumenie przewozów towarowych, co jest w dużej mierze związane ze zmniejszeniem transportu węgla. W tym okresie PKP CARGO w restrukturyzacji utraciło znaczną część swojego udziału w polskim rynku przewozowym, szacowaną na około 30 procent. Wzrost konkurencyjności sektora kolejowych przewozów towarowych, w połączeniu ze zmniejszającym się rynkiem, spowodował obniżenie marżowości realizowanych przewozów. Koncentracja na przewozach węgla w 2022 roku skutkowała utratą możliwości rozwoju w bardziej perspektywicznych segmentach rynku. W obliczu tych wyzwań spółka, będąca w trakcie restrukturyzacji, zmuszona jest do przeprowadzenia kompleksowego procesu naprawczego, który obejmie dostosowanie zasobów oraz strategii sprzedaży do aktualnych potrzeb rynku i konkurencji. Zarząd zaznacza, że proces restrukturyzacji będzie długotrwały, jednak wyraża przekonanie, że pozwoli on na zbudowanie silnej i rentownej spółki.


Wyniki finansowe za rok 2024


W 2024 roku przychody ze sprzedaży Grupy PKP CARGO w restrukturyzacji osiągnęły poziom 4,46 mld zł, co oznacza spadek o 18,8% w porównaniu z rokiem poprzednim, kiedy to wyniosły 5,49 mld zł. Wskaźnik EBITDA również uległ znacznemu obniżeniu, spadając z 1,08 mld zł w 2023 roku do blisko 300 mln zł w roku ubiegłym. Ostatecznie, wynik finansowy Grupy w 2024 roku zamknął się stratą netto w wysokości 2,41 mld zł. Kluczowy wpływ na tę sytuację miały odpisy z tytułu utraty wartości aktywów, które w minionym roku wyniosły łącznie 2,10 mld zł.


Przeskalowane zasoby i niedopasowany tabor


Na wyniki finansowe minionego roku istotnie wpłynęły przeskalowane zasoby oraz wysokie koszty stałe. Struktura organizacyjna spółki oraz posiadane zaplecze techniczne okazały się niedostosowane do aktualnie realizowanych usług przewozowych. Długoletnie ukierunkowanie na przewozy węgla spowodowało, że znaczną część taboru stanowią wagony przeznaczone do tego typu ładunków, które obecnie odpowiadają jedynie za około 30% wykonywanej pracy przewozowej. Z tego powodu dokonanie znaczących odpisów utraty wartości taboru było uzasadnione i stanowiło krok w kierunku naprawy sytuacji Spółki w restrukturyzacji.


Plan restrukturyzacji i dalsze działania naprawcze


W odpowiedzi na trudną sytuację finansową, poprzedni zarząd PKP CARGO w restrukturyzacji podjął decyzję o złożeniu wniosku o otwarcie postępowania sanacyjnego, co nastąpiło 27 czerwca 2024 roku. W lipcu ubiegłego roku sąd wydał postanowienie o otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego, które zainicjowało proces zmian w spółce. Celem tego postępowania jest poprawa sytuacji finansowej i płynnościowej PKP CARGO w restrukturyzacji oraz umożliwienie kontynuowania bieżącej działalności operacyjnej.

W ramach podjętych działań restrukturyzacyjnych spółka zrealizowała lub jest w trakcie realizacji szeregu inicjatyw, w tym optymalizacji zatrudnienia, zakończenia umów dzierżawy zbędnych aktywów, sprzedaży części majątku, ograniczenia nieuzasadnionych inwestycji oraz reorganizacji struktury organizacyjnej. Szczegółowe informacje na temat tych działań oraz kompleksowa strategia zmian PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji zostaną przedstawione w planie restrukturyzacyjnym, którego złożenie w sądzie i publiczna prezentacja planowane są na czerwiec 2025 roku. Na ten dokument oczekuje również audytor spółki, który z powodu jego braku odstąpił od wydania opinii za rok 2024. Warto podkreślić, że odmowa wyrażenia opinii nie jest równoznaczna z negatywną oceną sytuacji finansowej spółki. Oznacza jedynie, że brak kompleksowego planu restrukturyzacyjnego uniemożliwił audytorowi wydanie opinii w tym momencie.


Odbudowa pozycji rynkowej


Podjęte działania reorganizacyjne mają przede wszystkim na celu przywrócenie rentowności działalności operacyjnej PKP CARGO w restrukturyzacji oraz budowę długoterminowej wartości dla akcjonariuszy. Spółka i Grupa Kapitałowa aktywnie pracują nad odbudową relacji handlowych z klientami, które uległy osłabieniu w wyniku wcześniejszego skupienia na sektorze węglowym. Jednocześnie prowadzone są intensywne działania mające na celu pozyskanie nowych klientów – w ostatnich miesiącach spółka nawiązała współpracę z czterdziestoma nowymi podmiotami. PKP CARGO w restrukturyzacji koncentruje się również na budowie nowych korytarzy przewozowych, w szczególności we współpracy z zagranicznymi spółkami należącymi do Grupy PKP CARGO.


Źródło zdjęcia: PKP Cargo

Comments


Ostatnie artykuły

Kategorie

bottom of page