Rewolucja w Małopolsce: Tunele Podłęże-Piekiełko skrócą podróże
- Marek Zioła
- 1 kwi
- 1 minut(y) czytania

W Małopolsce rusza kluczowy etap budowy nowych tuneli kolejowych w ramach inwestycji „Podłęże-Piekiełko”. Tunele, wydrążone pod Pisarzową, połączą stację w Męcinie z przystankiem w Mordarce, znacząco skracając podróże między Limanową a Nowym Sączem.
Obiekty te, budowane przy użyciu ogromnych tarcz TBM nazwanych Jadwiga i Kinga, stanowią ważny element modernizacji infrastruktury kolejowej w regionie.
Szczegóły techniczne i postęp prac
Na granicy Pisarzowej i Męciny przygotowano specjalny zakład górniczy, skąd rozpoczną się prace nad dwoma tunelami o łącznej długości niemal 4 km. Jeden z tuneli będzie przeznaczony dla pociągów, a drugi posłuży jako tunel ewakuacyjny. Do drążenia tuneli wykorzystane zostaną tarcze TBM, które jednocześnie usuwają urobek i układają ściany tuneli. Pierwsza do akcji wkroczy mniejsza maszyna – Kinga, a następnie większa – Jadwiga. Inwestycja ta jest częścią większego projektu „Podłęże-Piekiełko”, który ma na celu modernizację i elektryfikację 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz oraz budowę 58 km nowej linii kolejowej.
Znaczenie inwestycji dla regionu
Projekt „Podłęże-Piekiełko” ma kluczowe znaczenie dla rozwoju transportu kolejowego w południowej Polsce. Dzięki niemu czas podróży między Krakowem, Podhalem i Sądecczyzną ulegnie znacznemu skróceniu. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków – Nowy Sącz w około 60 minut, a do Zakopanego w 90 minut. Inwestycja ta nie tylko poprawi komfort podróżowania, ale także przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu, ułatwiając transport towarów i zwiększając atrakcyjność turystyczną.
Źródło zdjęcia: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Kommentarer