top of page

Urząd Transportu Kolejowego przypomina o ważności legitymacji przy przejazdach z ulgą

Pociąg PKP Intercity

Podróżując koleją z biletem ulgowym, należy pamiętać o konieczności posiadania przy sobie ważnego dokumentu uprawniającego do zniżki. Urząd Transportu Kolejowego (UTK) w swoim komunikacie podkreśla, że jedynym akceptowanym potwierdzeniem prawa do ustawowej ulgi dla uczniów, studentów i doktorantów jest ważna legitymacja – odpowiednio szkolna, studencka lub doktorancka. Brak ważnej legitymacji może skutkować koniecznością zapłaty dodatkowej opłaty.


UTK zwraca uwagę, że legitymacja musi być aktualna, co potwierdza stempel lub hologram szkoły czy uczelni na bieżący semestr. W przypadku korzystania z aplikacji mObywatel, akceptowana jest jedynie aktywowana mLegitymacja szkolna, studencka lub doktoranta. Samo zaświadczenie o pobieraniu nauki w danej placówce edukacyjnej nie jest dokumentem uprawniającym do ulgowego przejazdu. W takiej sytuacji pasażer zobowiązany jest do zakupu biletu normalnego.


Konsekwencje braku ważnej legitymacji


Warto mieć na uwadze, że nawet jeśli szkoła lub uczelnia wystawi zaświadczenie o statusie ucznia lub studenta, dokument ten nie uprawnia do zniżkowego przejazdu koleją. Podobnie, zaświadczenie z policji o utracie legitymacji nie stanowi podstawy do podróżowania z ulgowym biletem.


W przypadku okazania w pociągu biletu ulgowego bez posiadania ważnej legitymacji, pasażer traktowany jest jak osoba podróżująca bez ważnego biletu. Konduktor lub kontroler ma prawo do pobrania właściwej kwoty za przejazd oraz opłaty dodatkowej, której wysokość regulowana jest przez Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 20 stycznia 2005 r.


Wysokość opłaty dodatkowej za brak dokumentu uprawniającego do ulgi wynosi aż 40-krotność ceny najtańszego normalnego biletu jednorazowego danego przewoźnika. Szczegółowe informacje o wysokości tych opłat dostępne są w cennikach przewoźników oraz często w treści wystawianego w pociągu wezwania do zapłaty, które otrzymuje pasażer w przypadku odmowy uregulowania należności u konduktora lub braku środków finansowych.


Możliwość odwołania się od kary


Pasażer, który podczas kontroli nie posiadał przy sobie ważnej legitymacji i otrzymał karę, ma możliwość odwołania się od tej decyzji. Aby to zrobić, należy w nieprzekraczalnym terminie 7 dni od daty podróży udokumentować przewoźnikowi swoje prawo do ulgowego przejazdu. Takie prawo gwarantuje pasażerom art. 33a ust. 4 ustawy Prawo przewozowe.


Przewoźnicy zazwyczaj wymagają dołączenia do odwołania poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii dokumentu uprawniającego do ulgi. Najłatwiej uzyskać takie poświadczenie w kasie biletowej danego przewoźnika.


Prawo przewozowe przewiduje, że w takich sytuacjach przewoźnik ma prawo do pobrania opłaty manipulacyjnej. Sposób jej wyliczania określają przepisy Ministra Infrastruktury. W praktyce, jeśli pasażer odwołuje się od już zapłaconej opłaty dodatkowej, przewoźnik potrąci tę opłatę przy jej zwrocie. Natomiast w przypadku odwołania od wystawionego wezwania do zapłaty, należy wraz z odwołaniem i kopią legitymacji wnieść opłatę manipulacyjną, podając w tytule przelewu numer wezwania i załączając potwierdzenie wysłania odwołania. Numer konta oraz wysokość opłaty manipulacyjnej dostępne są w treści wezwania do zapłaty.


Źródło zdjęcia: PAP MediaRoom

Comentarios


Ostatnie artykuły

Kategorie

bottom of page