Wysoka punktualność Kolei Śląskich pomimo modernizacji infrastruktury
- Marek Zioła
- 1 dzień temu
- 2 minut(y) czytania

Pomimo intensywnych prac modernizacyjnych prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe, Koleje Śląskie utrzymują imponujący poziom punktualności swoich pociągów. W całym 2024 roku aż 92,14 proc. składów dotarło do stacji końcowej zgodnie z rozkładem jazdy lub z nieznacznym, maksymalnie pięciominutowym opóźnieniem. Ten wynik plasuje śląskiego przewoźnika powyżej średniej krajowej, która według raportu Urzędu Transportu Kolejowego za rok 2024 wyniosła 91,64 proc. Co więcej, w pierwszym kwartale bieżącego roku punktualność Kolei Śląskich jeszcze wzrosła, osiągając poziom 92,84 proc.
W kontekście trwających utrudnień na sieci kolejowej, tak wysoki wskaźnik punktualności zasługuje na
szczególne uznanie. Świadczy to o sprawności operacyjnej przewoźnika i efektywnym zarządzaniu ruchem pociągów, nawet w obliczu ograniczeń i zmian w infrastrukturze.
Lider punktualności na trasie Gliwice – Bytom
Szczególnie wyróżniającą się pod względem punktualności jest linia S18 łącząca Gliwice z Bytomiem. W minionym roku aż 98,31 proc. pociągów kursujących na tej relacji dotarło do celu na czas. Jeszcze lepszy wynik odnotowano w pierwszych trzech miesiącach 2025 roku, kiedy to punktualność na tej trasie osiągnęła imponujące 99,06 proc.
Rzecznik Kolei Śląskich, Bartłomiej Wnuk, wyjaśnia, że wysoka punktualność na tej linii jest związana z jej charakterystyką.
Krótka trasa, zaledwie dwa przystanki pośrednie oraz brak ruchu dalekobieżnego sprawiają, że warunki na tej linii sprzyjają realizacji kursów zgodnie z rozkładem
– podkreśla.
Wśród najbardziej punktualnych połączeń w pierwszym kwartale 2025 roku znalazły się również inne linie obsługiwane przez Koleje Śląskie. Linia S72 na trasie Rybnik – Pszczyna osiągnęła punktualność na poziomie 98,67 proc., a linia S78 łącząca Racibórz z Chałupkami zanotowała wynik 98,34 proc.
Przyczyny opóźnień i ich minimalizacja
Aktualnie głównym czynnikiem wpływającym na powstawanie opóźnień są intensywne prace modernizacyjne prowadzone przez PKP PLK, zwłaszcza w rejonie katowickiego węzła kolejowego. Do opóźnień przyczyniają się również zdarzenia losowe, takie jak niekorzystne warunki atmosferyczne czy awarie techniczne. Przykładem może być niedawne uszkodzenie rury wodociągowej w Katowicach, które doprowadziło do zalania torów i czasowego wstrzymania ruchu pociągów 30 kwietnia.
Bartłomiej Wnuk zaznacza, że Koleje Śląskie dokładają wszelkich starań, aby minimalizować negatywny wpływ utrudnień na podróżnych.
Prace modernizacyjne są niezbędne dla poprawy jakości i bezpieczeństwa podróży, ale wiążą się z czasowymi utrudnieniami. Dokładamy wszelkich starań, aby minimalizować wpływ tych utrudnień na naszych pasażerów
– zapewnia rzecznik.
Zmiany w rozkładzie jazdy w związku z modernizacją
W związku z kolejnym etapem przebudowy katowickiego węzła kolejowego, który rozpoczął się 6 maja 2025 roku, Koleje Śląskie wprowadziły zmiany w rozkładzie jazdy. Na odcinku Brynów – Katowice Ligota obowiązuje ruch jednotorowy, co skutkuje ograniczeniem liczby kursów i zmianami w godzinach odjazdów. W dni robocze zmniejszono liczbę pociągów na linii S4 (Katowice – Tychy Lodowisko) z 56 do 40.
Skrócono również relację jednej pary pociągów linii S6 do Czechowic-Dziedzic, a pięć par pociągów różnych linii kończy obecnie swój bieg na stacji Katowice Ligota. Ponadto, ruch jednotorowy prowadzony jest także na odcinku Czechowice-Dziedzice Południowe – Bielsko-Biała Główna, gdzie utrudnienia potrwają do 16 maja w dni robocze.
Źródło zdjęcia: Koleje Śląskie
Comments