top of page

Wysoka punktualność Kolei Śląskich pomimo modernizacji infrastruktury

Pociąg Kolei Śląskich

Pomimo intensywnych prac modernizacyjnych prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe, Koleje Śląskie utrzymują imponujący poziom punktualności swoich pociągów. W całym 2024 roku aż 92,14 proc. składów dotarło do stacji końcowej zgodnie z rozkładem jazdy lub z nieznacznym, maksymalnie pięciominutowym opóźnieniem. Ten wynik plasuje śląskiego przewoźnika powyżej średniej krajowej, która według raportu Urzędu Transportu Kolejowego za rok 2024 wyniosła 91,64 proc. Co więcej, w pierwszym kwartale bieżącego roku punktualność Kolei Śląskich jeszcze wzrosła, osiągając poziom 92,84 proc.


W kontekście trwających utrudnień na sieci kolejowej, tak wysoki wskaźnik punktualności zasługuje na

szczególne uznanie. Świadczy to o sprawności operacyjnej przewoźnika i efektywnym zarządzaniu ruchem pociągów, nawet w obliczu ograniczeń i zmian w infrastrukturze.


Lider punktualności na trasie Gliwice – Bytom


Szczególnie wyróżniającą się pod względem punktualności jest linia S18 łącząca Gliwice z Bytomiem. W minionym roku aż 98,31 proc. pociągów kursujących na tej relacji dotarło do celu na czas. Jeszcze lepszy wynik odnotowano w pierwszych trzech miesiącach 2025 roku, kiedy to punktualność na tej trasie osiągnęła imponujące 99,06 proc.


Rzecznik Kolei Śląskich, Bartłomiej Wnuk, wyjaśnia, że wysoka punktualność na tej linii jest związana z jej charakterystyką.

Krótka trasa, zaledwie dwa przystanki pośrednie oraz brak ruchu dalekobieżnego sprawiają, że warunki na tej linii sprzyjają realizacji kursów zgodnie z rozkładem

– podkreśla.


Wśród najbardziej punktualnych połączeń w pierwszym kwartale 2025 roku znalazły się również inne linie obsługiwane przez Koleje Śląskie. Linia S72 na trasie Rybnik – Pszczyna osiągnęła punktualność na poziomie 98,67 proc., a linia S78 łącząca Racibórz z Chałupkami zanotowała wynik 98,34 proc.


Przyczyny opóźnień i ich minimalizacja


Aktualnie głównym czynnikiem wpływającym na powstawanie opóźnień są intensywne prace modernizacyjne prowadzone przez PKP PLK, zwłaszcza w rejonie katowickiego węzła kolejowego. Do opóźnień przyczyniają się również zdarzenia losowe, takie jak niekorzystne warunki atmosferyczne czy awarie techniczne. Przykładem może być niedawne uszkodzenie rury wodociągowej w Katowicach, które doprowadziło do zalania torów i czasowego wstrzymania ruchu pociągów 30 kwietnia.


Bartłomiej Wnuk zaznacza, że Koleje Śląskie dokładają wszelkich starań, aby minimalizować negatywny wpływ utrudnień na podróżnych.

Prace modernizacyjne są niezbędne dla poprawy jakości i bezpieczeństwa podróży, ale wiążą się z czasowymi utrudnieniami. Dokładamy wszelkich starań, aby minimalizować wpływ tych utrudnień na naszych pasażerów

– zapewnia rzecznik.


Zmiany w rozkładzie jazdy w związku z modernizacją


W związku z kolejnym etapem przebudowy katowickiego węzła kolejowego, który rozpoczął się 6 maja 2025 roku, Koleje Śląskie wprowadziły zmiany w rozkładzie jazdy. Na odcinku Brynów – Katowice Ligota obowiązuje ruch jednotorowy, co skutkuje ograniczeniem liczby kursów i zmianami w godzinach odjazdów. W dni robocze zmniejszono liczbę pociągów na linii S4 (Katowice – Tychy Lodowisko) z 56 do 40.


Skrócono również relację jednej pary pociągów linii S6 do Czechowic-Dziedzic, a pięć par pociągów różnych linii kończy obecnie swój bieg na stacji Katowice Ligota. Ponadto, ruch jednotorowy prowadzony jest także na odcinku Czechowice-Dziedzice Południowe – Bielsko-Biała Główna, gdzie utrudnienia potrwają do 16 maja w dni robocze.


Źródło zdjęcia: Koleje Śląskie

Comments


Ostatnie artykuły

Kategorie

bottom of page