PKP PLK usprawnia przewozy towarowe: Rekordowe skrócenia czasów podróży
- Marek Zioła
- 24 cze
- 3 minut(y) czytania

Modernizacja infrastruktury kolejowej przynosi odczuwalne korzyści: pociągi towarowe pokonują trasy znacznie szybciej, wpływając na zwiększoną konkurencyjność transportu szynowego w Polsce. Nowe dane wskazują na znaczące skrócenie czasów przejazdów, co jest kluczowe dla optymalizacji logistyki i rozwoju gospodarki. Efekty wieloletnich inwestycji Polskich Linii Kolejowych S.A. stają się widoczne w codziennej operacji przewozów.
Polskie Linie Kolejowe S.A. informują o znaczącym skróceniu czasów przejazdów pociągów towarowych w pierwszych miesiącach 2025 roku. Jest to bezpośredni rezultat konsekwentnie prowadzonych prac modernizacyjnych infrastruktury kolejowej. Dane te wskazują na wyraźną poprawę płynności przewozów, zarówno w transporcie masowym, jak i intermodalnym, co przekłada się na zwiększoną konkurencyjność transportu kolejowego w Polsce. Inwestycje te mają kluczowe znaczenie dla optymalizacji łańcuchów dostaw i efektywniejszego wykorzystania zasobów transportowych.
Rekordowe skrócenie czasów przejazdów towarowych
Na wielu kluczowych trasach towarowych odnotowano zauważalne skrócenie czasów przejazdu pociągów. W relacjach masowych, różnice te sięgają kilkudziesięciu, a nawet ponad 110 minut. Przykładowo, na trasie Smarzów Wrocławski – Kłodzko Główne średni czas przejazdu w 2025 roku wynosi 2 godziny i 29 minut, co oznacza skrócenie o 2 godziny i 28 minut w porównaniu do roku poprzedniego. Na trasie Poznań Franowo – Szczecin Port Centralny średnie skrócenie wyniosło 1 godzinę i 52 minuty, a na trasie Warszawa Wschodnia Towarowa – Białystok – o 40 minut. Na krótszych odcinkach, takich jak Poznań Franowo – Inowrocław, różnica 9 minut również ma istotne znaczenie, szczególnie w kontekście płynności obiegu składów i precyzyjnego planowania logistyki.
Pozytywne zmiany są widoczne również w przewozach intermodalnych. Na trasie Brzeg Dolny – Stara Wieś koło Kutna średni czas przejazdu skrócił się o 60 minut. Znaczące skrócenie czasu odnotowano także na relacji Pruszków – Poznań Franowo (o 50 minut), Gdańsk Port Północny – Stara Wieś koło Kutna (o 24 minuty) oraz Swarzędz – Mockava (o 35 minut). Dla operatorów logistycznych, skrócony czas dostawy z portów ma kluczowe znaczenie dla synchronizacji łańcuchów dostaw.
Ireneusz Kluczyk, dyrektor zarządzający METRANS Rail sp. z o.o., komentuje korzyści płynące ze skróconych czasów przejazdów:
Każde kilkanaście minut skrócenia czasu przejazdu na trasie to krótszy obieg składu, czyli lepsze wykorzystanie taboru i czasu pracy maszynisty, a to przekłada się na optymalizację kosztów i rezerwę w przypadku nieprzewidzianych opóźnień. To nie są kosmetyczne zmiany, a realna poprawa przepustowości linii kolejowych i efektywności organizacji transportu kolejowego.
Rozwój parametrów eksploatacyjnych infrastruktury
W rozkładzie jazdy 2024/2025 znacząco zwiększono parametry eksploatacyjne infrastruktury kolejowej zarówno dla ruchu pasażerskiego, jak i towarowego. Prędkość maksymalna została podniesiona na 1 708,842 km torów dla pociągów pasażerskich oraz na 1 542,577 km torów dla pociągów towarowych. Dodatkowo, dopuszczalne naciski osi wzrosły na 690,205 km torów. Te zmiany umożliwiają prowadzenie szybszych i cięższych składów, co przekłada się na większą przepustowość sieci, krótsze czasy przejazdu i zwiększoną efektywność całego systemu kolejowego.
PKP Cargo, jako największy przewoźnik towarowy w Polsce, zwraca uwagę na znaczenie poprawy parametrów przejazdów nie tylko na głównych szlakach, ale także na trasach regionalnych i lokalnych.
Sebastian Miller, Członek Zarządu PKP CARGO do spraw Operacyjnych, podkreślił:
Zauważamy lepsze czasy nie tylko na głównych magistralach, ale też na trasach regionalnych. Tam, gdzie kilka minut różnicy robiło różnicę – dziś zyskujemy nawet pół godziny. W naszej skali to tysiące zaoszczędzonych godzin rocznie.
Skrócenie czasów przejazdów jest efektem konsekwentnie realizowanego programu modernizacji infrastruktury kolejowej przez Polskie Linie Kolejowe. Program ten obejmuje między innymi wymianę nawierzchni, modernizację węzłów towarowych oraz instalację nowoczesnych systemów sterowania ruchem.
Krzysztof Waszkiewicz, Członek Zarządu – Dyrektor do spraw Utrzymania Infrastruktury w Polskich Liniach Kolejowych SA, skomentował dotychczasowe osiągnięcia:
Efekty naszych działań widać w twardych danych – krótsze czasy przejazdu towarów to bezpośredni rezultat konsekwentnie realizowanego programu modernizacji infrastruktury kolejowej. Wymieniamy nawierzchnię, przebudowujemy węzły, wdrażamy nowoczesne systemy sterowania ruchem. Dzięki temu zwiększamy przepustowość i poprawiamy warunki prowadzenia ruchu. To dowód, że inwestycje w kolej realnie wspierają rozwój gospodarki i konkurencyjność transportu kolejowego w Polsce.
Zwiększona przepustowość szlaków pozwala na lepsze wykorzystanie istniejących zasobów taborowych i terminalowych. Poprawa czasów przejazdu przekłada się nie tylko na korzyści biznesowe dla przewoźników, ale także na większą atrakcyjność kolei jako zrównoważonej alternatywy dla transportu drogowego, czyniąc ją bardziej ekologiczną i efektywną w kontekście logistyki krajowej i międzynarodowej.
Comments