top of page

Łódzka Kolej Aglomeracyjna z rekordem pasażerów i nowymi pociągami od PESY

Pociągi i autobusy ŁKA
Fot. ŁKA

Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA) opublikowała dane potwierdzające historyczny wynik przewozowy za październik 2025 roku, notując wzrost o 11% rok do roku. Regionalny przewoźnik, który intensywnie rozbudowuje swoją siatkę połączeń, przygotowuje się jednocześnie na przyjęcie nowych, trzyczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych PESA Elf 2, które zasilą tabor Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w 2026 roku.


Konsekwentna strategia rozwoju Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, skupiająca się na zwiększaniu częstotliwości kursów oraz podnoszeniu komfortu podróży, przynosi wymierne efekty. Najnowsze statystyki pokazują, że coraz więcej osób wybiera regionalną kolej. W październiku 2025 roku z usług przewoźnika skorzystało 1 190 000 pasażerów, co jest najlepszym miesięcznym wynikiem w historii spółki i oznacza wzrost o 11% w porównaniu do analogicznego miesiąca w roku ubiegłym. Ten historyczny sukces jest potwierdzeniem rosnącej roli ŁKA w systemie transportowym regionu.


Dwa rekordy ŁKA w październiku


Oprócz historycznego rekordu miesięcznego, ŁKA odnotowała również rekord dziennej liczby pasażerów. W piątek, 17 października 2025 roku, pociągami ŁKA podróżowało aż 35 477 osób. Wzrost zainteresowania dotyczy także podróży weekendowych i świątecznych, gdzie zanotowano 9% przyrost w stosunku do ubiegłego roku. Poprawa wyników to efekt ciągłego poszerzania oferty. Obecnie przewoźnik obsługuje ponad 200 przystanków w regionie i poza nim, łącząc Łódź między innymi ze Skierniewicami, Łowiczem, Kutnem, Piotrkowem Trybunalskim, Tomaszowem Mazowieckim, Radomskiem oraz Sieradzem, a także z takimi miastami jak Warszawa, Radom, Poznań, Kielce i Częstochowa.


Nowe pociągi PESA Elf 2 dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej


W związku z dynamicznym wzrostem liczby podróżnych, ważnym elementem strategii przewoźnika jest powiększanie taboru. ŁKA oczekuje na dostawę 14 fabrycznie nowych pociągów elektrycznych produkcji PESA Bydgoszcz. Są to jednostki z rodziny Elf 2, które mają zasilić flotę przewoźnika w połowie 2026 roku. Nowe pociągi będą miały trzy człony, a ich konstrukcja pozwoli na osiągnięcie maksymalnej prędkości eksploatacyjnej wynoszącej 160 km/h. Każdy skład będzie w stanie pomieścić do 350 pasażerów, z czego 160 na miejscach siedzących.


Nowe pojazdy PESA Elf 2 będą wyposażone w liczne udogodnienia dla podróżnych. Standard wyposażenia obejmie między innymi: klimatyzację, biletomaty, bezpłatny dostęp do sieci WiFi, gniazdka elektryczne oraz system informacji pasażerskiej. Pociągi te są także w pełni przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz pasażerów z ograniczoną mobilnością. Co istotne, nowe Elfy 2 będą służyć do obsługi połączeń, które mają kursować przez tunel średnicowy pod Łodzią.


Kolejne inwestycje w tabor i Kolejowa Komunikacja Autobusowa


Województwo Łódzkie aktywnie kontynuuje inwestycje w tabor. Trwa odrębne postępowanie przetargowe na zakup sześciu kolejnych, dłuższych składów, które będą miały co najmniej 5 członów. Te przyszłe pociągi mają zapewnić pojemność dla minimum 500 pasażerów, w tym co najmniej 220 na miejscach siedzących, co jest odpowiedzią na rosnące obciążenie najbardziej popularnych tras. Zgodnie z dotychczasowymi informacjami, dostawa tych dłuższych jednostek może nastąpić w 2029 roku.


Oferta ŁKA jest uzupełniana przez bezpłatną Kolejową Komunikację Autobusową (KKA). Obecnie KKA liczy już 12 linii, które dowożą mieszkańców mniejszych miejscowości, pozbawionych dostępu do kolei, na najbliższe stacje. Rozkład jazdy autobusów jest zsynchronizowany z kursowaniem pociągów, co ułatwia sprawną przesiadkę. Ostatnie dwie linie KKA zostały uruchomione w październiku bieżącego roku w okolicach Ujazdu i Tomaszowa Mazowieckiego.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page