top of page

Nowa lokomotywownia w Warszawie – Inwestycja PKP Intercity w przyszłość kolei



PKP Intercity podpisało umowę na budowę nowej lokomotywowni na bocznicy kolejowej Warszawa Grochów. Zgodnie z kontraktem, ta kluczowa inwestycja zostanie zrealizowana w 2027 roku, a jej wartość przekroczy 179 mln zł brutto. Nowa lokomotywownia znacząco wpłynie na komfort i punktualność podróży kolejowych.


Umowa została zawarta pomiędzy PKP Intercity a konsorcjum firm TRAKCJA S.A. oraz DB Projekt Sp. z o.o. Projekt obejmuje zaprojektowanie i budowę nowoczesnej lokomotywowni wraz z niezbędnymi urządzeniami i infrastrukturą towarzyszącą. Oprócz samej hali, powstanie również hala mycia lokomotyw, przebudowany zostanie budynek socjalny, a także zmodernizowane zostaną urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Co więcej, powstanie specjalistyczne stanowisko do diagnostyki taboru kolejowego, w tym do badania nacisku zestawów kołowych na szynę. Ta inwestycja jest odpowiedzią na rosnące potrzeby przewoźnika i dynamiczny rozwój polskiej kolei.


Znaczenie Inwestycji dla Pasażerów i Taboru


Nowoczesne zaplecza techniczne są kluczowe dla zapewnienia wysokiej jakości usług kolejowych. Dzięki nowej hali do napraw i mycia lokomotyw, przygotowanie pojazdów będzie szybsze i dokładniejsze. W rezultacie, czyste i sprawne pociągi będą mogły punktualnie wyruszać w trasy. Minister Infrastruktury, Dariusz Klimczak, podkreślił, że jesteśmy świadkami prawdziwego renesansu polskiej kolei, a inwestycje takie jak budowa nowej lokomotywowni są tego dowodem. W ubiegłym roku PKP Intercity przewiozło blisko 80 mln osób, a liczba wszystkich podróżujących koleją w 2024 roku przekroczyła 407 mln.

Prezes PKP Intercity, Janusz Malinowski, zaznaczył, że park pojazdów trakcyjnych jest systematycznie unowocześniany. W 2024 i pierwszych miesiącach 2025 roku odebrano 48 nowych lokomotyw, z czego 29 trafiło do Zakładu Centralnego w Warszawie, czyli na bocznicę Warszawa Grochów. W planach są jeszcze odbiory kolejnych lokomotyw. Malinowski dodał, że do obsługi nowoczesnego taboru potrzebne jest nowoczesne zaplecze techniczne. Obecnie w Warszawie wykorzystywana jest zabytkowa lokomotywownia, która została wzniesiona w latach 1937-1938 i jest objęta nadzorem konserwatora zabytków.


Szczegóły Techniczne Nowej Lokomotywowni


Nowa hala lokomotywowni będzie obiektem trzytorowym, przejazdowym i w pełni zelektryfikowanym. Zostanie wyposażona w nowoczesne stanowiska przeglądowe z dwupoziomowymi pomostami oraz suwnicami pomostowymi. Powierzchnia użytkowa hali wyniesie około 5500 m², a jej wysokość sięgnie 12 metrów. W hali znajdzie się specjalistyczne stanowisko umożliwiające przegląd elektrycznych zespołów trakcyjnych o długości do 153 metrów, a także zapadnia podtorowa o nośności do 10 ton oraz stanowisko do pomiaru nacisku kół na szyny. Dodatkowo, hala mycia lokomotyw będzie przystosowana do całorocznego mycia pudeł i podwozi lokomotyw.


Realizacja Projektu i Kolejne Inwestycje


Prezes Zarządu Spółki Trakcja S.A., Stefan Bekir Assanowicz, podkreślił, że zaprojektowanie i budowa nowej lokomotywowni w Warszawie to kolejne wyzwanie na najwyższym poziomie technicznym i technologicznym. Realizacja zadania będzie prowadzona przy nieprzerwanej pracy starej lokomotywowni oraz zachowaniu ciągłego ruchu kolejowego, co wymaga precyzyjnej synchronizacji. Termin realizacji inwestycji w systemie zaprojektuj i zbuduj został określony na maksymalnie 26,5 miesiąca od daty podpisania umowy.

Wartość inwestycji wynosi ponad 179 mln zł brutto. Przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz dostawa stanowiska do badania nacisków zestawów kołowych na szynę są częścią projektu „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. PKP Intercity inwestuje również w nowoczesne stacje postojowe w innych częściach Polski, między innymi w Krakowie, Szczecinie, Wrocławiu i Przemyślu. W latach 2025-2030 przewoźnik planuje przeznaczyć blisko 3,2 mld zł na unowocześnienie zapleczy technicznych i bocznic kolejowych.


Źródło zdjęcia: PKP Intercity




Kommentarer


Ostatnie artykuły

Kategorie

bottom of page