top of page

Rekordowe zainteresowanie pociągami nocnymi we Francji

Wnętrze wagonu sypialnego
Źródło zdjęcia: Wikipedia I Travelarz

Pociągi nocne we Francji cieszą się niespotykanym zainteresowaniem, o czym świadczą rekordowe dane dotyczące liczby pasażerów w 2024 roku. Pomimo rosnącego popytu, rozwój tej formy transportu napotyka na znaczące ograniczenia, głównie wynikające z niewystarczającej floty pociągów. Raport francuskiej grupy klimatycznej Réseau Action Climat wskazuje na pilną potrzebę inwestycji w tabor, aby sprostać oczekiwaniom podróżnych i wykorzystać potencjał ekologicznego transportu.


Rok 2024 okazał się rekordowy dla francuskich pociągów nocnych, które przewiozły ponad milion pasażerów. Średnie obłożenie tych połączeń wyniosło 76 procent, a na kluczowych trasach, takich jak Paryż-Tuluza i Paryż-Nicea, przekroczyło 80 procent. Trasa Paryż-Tuluza odnotowała wzrost o 64 procent w latach 2019-2024, przyciągając blisko 100 000 dodatkowych pasażerów. Pociągi nocne stają się również coraz popularniejsze wśród podróżujących służbowo, którzy w 2023 roku stanowili 30 procent wszystkich użytkowników.


Wyzwania i potencjał rozwoju


Mimo dynamicznego wzrostu liczby pasażerów, Francja boryka się z problemem ograniczonej floty pociągów, która nie jest w stanie sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu. Obecnie kraj dysponuje 129 wagonami

sypialnymi, co jest niewystarczające do odciążenia istniejących linii i uruchomienia nowych połączeń. Brak miejsc zmusza podróżnych do wyboru alternatywnych, często bardziej zanieczyszczających środowisko form transportu lub całkowitej rezygnacji z podróży. Raport podkreśla również potrzebę rozbudowy sieci, aby łączyć francuskie miasta z innymi europejskimi centrami, wykraczając poza Paryż.


Wielowymiarowe korzyści pociągów nocnych


Raport Réseau Action Climat zwraca uwagę na liczne korzyści wynikające z rozwoju pociągów nocnych. Stanowią one efektywny sposób łączenia obszarów wiejskich i odizolowanych z miastami, eliminując potrzebę przesiadek w trakcie podróży. Chociaż czas podróży pociągiem nocnym może być dłuższy niż samolotem, jest to znacznie bardziej ekologiczna opcja podróżowania między europejskimi metropoliami. Z 10 głównych połączeń lotniczych z Francji do reszty Europy, co najmniej sześć mogłoby być realizowanych pociągiem nocnym, np. Paryż-Madryt czy Paryż-Barcelona. Wybór pociągu nocnego zamiast szybkiego pociągu dziennego TGV może również przynieść oszczędności finansowe, ponieważ często bilety są tańsze, a dodatkowo eliminuje się koszt noclegu w hotelu.


Perspektywy rozwoju do 2040 roku


Raport proponuje dwa scenariusze rozbudowy floty pociągów nocnych do 2035 roku. Mniej ambitny zakłada zwiększenie floty do 340 wagonów sypialnych, co pozwoliłoby na ponowne otwarcie linii takich jak Paryż-Barcelona czy Nicea-Strasburg, umożliwiając przewóz 3,6 miliona pasażerów i redukcję emisji CO2 o 400 000 ton. Bardziej ambitny cel to rozbudowa do 600 wagonów, zgodna z rekomendacjami Ministerstwa Transportu z 2024 roku, co umożliwiłoby uruchomienie połączeń takich jak Paryż-Wenecja czy Bordeaux-Lyon, przewożąc 5,8 miliona pasażerów i oszczędzając 800 000 ton ekwiwalentu CO2. Do 2040 roku raport proponuje dalszą ekspansję do 1200 wagonów, co otworzyłoby drogę do międzynarodowych połączeń omijających Paryż, np. Lyon-Rzym czy Marsylia-Londyn, przewożąc 12 milionów pasażerów i redukując emisje o 2 miliony ton ekwiwalentu CO2. Réseau Action Climat podkreśla, że rekordowe zainteresowanie pociągami nocnymi w 2024 roku dowodzi dużego zapotrzebowania społecznego i wzywa do dalszej woli politycznej, aby rozwijać tę perspektywiczną gałąź transportu.



Comments


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page