Rekordowy rok dla przewozów intermodalnych w Polsce w 2024 roku
- Marek Zioła
- 19 maj
- 3 minut(y) czytania

Miniony rok okazał się wyjątkowo udany dla transportu intermodalnego w Polsce, notując wzrosty wszystkich kluczowych parametrów w porównaniu z rokiem poprzednim. Masa przewiezionych ładunków, praca przewozowa oraz liczba przetransportowanych jednostek i TEU osiągnęły imponujące wartości, w niektórych przypadkach przewyższając nawet wyniki z wcześniejszych lat. Zainteresowanie rynkiem kolejowego transportu intermodalnego było wysokie, co znalazło odzwierciedlenie w liczbie podmiotów realizujących tego typu przewozy.
W 2024 roku masa ładunków przewiezionych w transporcie intermodalnym wzrosła o blisko 3,2 mln ton, osiągając poziom ponad 27,6 mln ton w porównaniu do niecałych 24,5 mln ton w roku 2023. To dynamiczny wzrost o prawie 13%. Praca przewozowa również wykazała znaczący wzrost, przekraczając 0,9 mld tonokilometrów i osiągając wartość 9,4 mld tonokilometrów, co stanowi wzrost o 10,7%. Liczba przetransportowanych jednostek intermodalnych zwiększyła się z 1,59 mln do 1,74 mln, notując wzrost o ponad 152 tys. jednostek (9,6%). Podobnie, liczba przewiezionych kontenerów TEU wzrosła z 2,43 mln w 2023 roku do 2,72 mln w roku 2024, co oznacza wzrost o 11,6%.
Wzrost zainteresowania i nowe kierunki przewozów
Po roku 2023, który charakteryzował się spowolnieniem w transporcie intermodalnym ze względu na sytuację gospodarczą, rok 2024 przyniósł stabilizację i wzrost. Mniejsze oddziaływanie czynników gospodarczych i geopolitycznych sprzyjało realizacji przewozów skonteneryzowanych. Dodatkowo, widoczne było duże zainteresowanie kolejowym transportem intermodalnym, o czym świadczy liczba 39 spółek, które zadeklarowały prowadzenie tego rodzaju przewozów.
Pomimo niepewnej sytuacji międzynarodowej, transport w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku przez przejście Brest – Terespol odnotował wzrost w porównaniu z rokiem 2023. Chociaż pod koniec roku, w wyniku zaostrzenia rosyjskich przepisów, nastąpił spadek wielkości przewozów, to przez większą część roku wyniki utrzymywały się na poziomie zbliżonym do rekordowego roku 2021. Równocześnie rozwijano przewozy na nowych relacjach z Ukrainą. Te czynniki, w połączeniu z rekordowymi przeładunkami w portach morskich, pozytywnie wpłynęły na ogólne wyniki przewozów intermodalnych realizowanych koleją.
Komentarz Urzędu Transportu Kolejowego
„Przewozy intermodalne to obecnie bardzo ważny dział transportu kolejowego. Udział w masie ładunków ogółem na poziomie 12,4% oraz 16,1% według pracy przewozowej jest najwyższy od początku zbierania statystyk transportu intermodalnego przez Urząd Transportu Kolejowego. Świadczy to o jego rosnącym znaczeniu. Stąd też nowe schematy wsparcia przewozów intermodalnych, jak np. dodatkowa ulga intermodalna czy programy dofinansowania z funduszy UE inwestycji związanych z tym segmentem transportu”
– podkreśla dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, komentując osiągnięte wyniki.
Wyniki w poszczególnych kwartałach 2024 roku
W każdym z trzech pierwszych kwartałów 2024 roku odnotowano wzrost parametrów przewozów intermodalnych w porównaniu z analogicznymi okresami roku 2023. W czwartym kwartale jedynym parametrem, który wykazał niższą wartość niż w roku poprzednim, była praca przewozowa, z odnotowanym spadkiem o 3,4%. Dane za drugi i trzeci kwartał szczególnie wyróżniały się zdecydowanie wyższymi wartościami w porównaniu z rokiem 2023.
W IV kwartale 2024 roku przewieziono 438,6 tys. jednostek intermodalnych, co przełożyło się na 690,3 tys. TEU. Masa przewiezionych towarów wyniosła 6,83 mln ton, a praca przewozowa osiągnęła 2,34 mld tonokilometrów. W porównaniu z IV kwartałem 2023 roku, liczba przewiezionych jednostek intermodalnych wzrosła o 3,9%, liczba TEU o 8,4%, a masa towarów o 1,7%. Jedynie praca przewozowa była niższa o 3,4%. W porównaniu z trzecim kwartałem 2024 roku, wyniki czwartego kwartału były nieznacznie niższe.
W czwartym kwartale 2024 roku realizację przewozów intermodalnych zadeklarowało 36 przewoźników, a w całym roku 2024 było ich 39. Największy udział w rynku transportu intermodalnego w 2024 roku według wykonanej pracy przewozowej odnotowała spółka PCC Intermodal S.A. (19,55%). Znaczące udziały przekraczające 5% osiągnęły również PKP CARGO S.A. (18,7%), DB Cargo Polska S.A. (14,11%), Captrain Polska Sp. z o.o. (5,6%) oraz Metrans Rail Sp. z o.o. (5,58%). Według masy przewiezionych towarów, liderem rynku także była PCC Intermodal S.A. (17,45%), a kolejne miejsca zajęły PKP CARGO S.A., DB Cargo Polska S.A., Captrain Polska Sp. z o.o., Metrans Rail Sp. z o.o., LTE Polska Sp. z o.o. oraz Eurasian Railway Carrier Sp. z o.o.
Comments