top of page

Zagadka PKP rozwikłana. Kto jest kim na kolei?

Kto jest kim na kolei?
Fot. PKP PLK

Ile jest PKP w PKP? Czym różni się PKP Intercity od PKP S.A. i PLK S.A.? Odkrycie prawdziwej struktury polskiego systemu kolejowego, która często bywa mylona przez pasażerów i media, jest kluczowa dla pełnego obrazu funkcjonowania transportu szynowego w Polsce.


Wiele osób, w tym pasażerowie i dziennikarze, często używa skrótu „PKP” jako ogólnego określenia na wszystko, co związane z polską koleją. Tymczasem system kolejowy w Polsce jest znacznie bardziej złożony i składa się z kilku niezależnych podmiotów, z których każdy pełni specyficzną i odrębną rolę. Zrozumienie ich funkcji jest kluczowe, aby precyzyjnie identyfikować odpowiedzialności w sektorze kolejowym i uniknąć powszechnych nieporozumień. Ta wiedza pozwala lepiej zrozumieć, dlaczego za tory odpowiada inny podmiot niż za przewóz pasażerów, a jeszcze inny zarządza budynkami dworców.


Polskie Linie Kolejowe S.A. – zarządca infrastruktury kolejowej


Kluczowym elementem infrastruktury kolejowej w Polsce zarządza Polskie Linie Kolejowe S.A. (PLK S.A.). To właśnie ta spółka odpowiada za utrzymanie i rozwój torów, peronów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz wszystkich urządzeń sterowania ruchem kolejowym. PLK S.A. jest również odpowiedzialna za opracowywanie rozkładów jazdy, co jest fundamentalne dla sprawnego funkcjonowania całego systemu. Warto zaznaczyć, że PLK S.A. nie należy do Grupy PKP i nie zajmuje się przewozem pasażerów. Jej rola koncentruje się wyłącznie na zarządzaniu infrastrukturą.


Przewoźnicy kolejowi – podróż w rękach specjalistów


Za bezpośredni przewóz pasażerów odpowiadają przewoźnicy kolejowi. Do najbardziej znanych należą PKP Intercity, oferujące połączenia dalekobieżne, oraz POLREGIO, skupiające się na przewozach regionalnych. Obok nich działają również inni przewoźnicy, tacy jak Arriva, którzy świadczą usługi transportowe na wybranych trasach. To właśnie z usług tych firm korzystamy, kupując bilety na pociąg. Ich zadaniem jest zapewnienie bezpiecznego i komfortowego transportu pasażerów z punktu A do punktu B.


PKP S.A. – właściciel dworców kolejowych


Ostatnim, ale nie mniej ważnym elementem układanki jest PKP S.A. Spółka ta jest właścicielem większości budynków dworców kolejowych w Polsce. Oznacza to, że PKP S.A. zarządza nieruchomościami dworcowymi, dba o ich utrzymanie i modernizację, a także wynajmuje powierzchnie komercyjne. Choć nazwa może sugerować ścisłe powiązanie z innymi podmiotami kolejowymi, jej główna działalność koncentruje się na zarządzaniu majątkiem.


Historia zmian i podziału Polskich Kolei Państwowych


Obecna struktura polskiego sektora kolejowego jest efektem szeregu reform, które zapoczątkowano na początku XXI wieku. Pierwotnie, Polskie Koleje Państwowe (PKP) były scentralizowanym molochem, który odpowiadał zarówno za zarządzanie infrastrukturą, przewozy pasażerskie i towarowe, jak i administrację dworcami. Proces restrukturyzacji, mający na celu dostosowanie polskiej kolei do wymogów Unii Europejskiej oraz zwiększenie jej efektywności, doprowadził do podziału tego giganta na wyspecjalizowane spółki. Podział ten pozwolił na klarowne rozgraniczenie ról i obowiązków, co miało przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności i poprawy jakości świadczonych usług. To właśnie w wyniku tych zmian powstały niezależne podmioty, takie jak PKP Intercity, POLREGIO oraz PLK S.A., które dziś funkcjonują autonomicznie, choć wciąż są ze sobą ściśle powiązane funkcjonalnie.

Comentários


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page