České dráhy: Nowa hala naprawcza w Havlíčkovym Brodzie powstaje zgodnie z harmonogramem
- Marek Zioła
- 13 cze
- 3 minut(y) czytania

Postępy w budowie nowoczesnej hali naprawczej w Havlíčkovym Brodzie idą zgodnie z założonym harmonogramem, a zakończenie inwestycji planowane jest na wiosnę 2026 roku. Nowy obiekt, kosztujący ponad 235 milionów koron czeskich netto, będzie kluczowym elementem modernizacji zaplecza
serwisowego czeskiego przewoźnika.
Budowa nowej hali naprawczej w Centrum Utrzymania Czeskich Kolei w Havlíčkovym Brodzie przebiega zgodnie z harmonogramem. W ciągu niecałych dziewięciu miesięcy prac budowlanych udało się ukończyć konstrukcję nośną wraz z poszyciem i dachem, a także zrealizować przekładki gazociągu, zbiorniki przeciwpożarowe i retencyjne. Zakończono również budowę magazynu olejów i oczyszczalni ścieków, które stanowią integralną część nowego zaplecza serwisowego. W nadchodzących miesiącach większość prac przeniesie się do wnętrza budynku, gdzie będzie prowadzony montaż poszczególnych urządzeń technologicznych.
Postęp prac i strategiczne inwestycje
Michal Kraus, wiceprezes zarządu Czeskich Kolei i zastępca dyrektora ds. serwisu, podkreśla znaczenie tej inwestycji w kontekście ogólnej strategii modernizacji.
„Aktualnie realizowana budowa hali naprawczej w Havlíčkovym Brodzie jest kolejnym ważnym elementem strategii znaczącej modernizacji zaplecza serwisowego Czeskich Kolei. Obecnie budujemy dwie zupełnie nowe hale, jedną tutaj, a drugą w Chebie. W Ołomuńcu i Czeskiej Třebowej hale są natomiast remontowane lub rozbudowywane”
– informuje Michal Kraus.
„Podczas dzisiejszej inspekcji budowy potwierdziliśmy z wykonawcą, że zmierzamy do oddania hali do użytku wiosną przyszłego roku. Do tej pory zamontowano ponad 3000 metrów kwadratowych paneli na kompletne poszycie hali wraz z dachem, a podczas prac ziemnych usunięto 7000 metrów sześciennych ziemi, co odpowiada 700 w pełni załadowanym ciężarówkom Tatra 815. Obecnie rozpoczyna się, z perspektywy nas jako przyszłego użytkownika hali, najbardziej delikatna część budowy, czyli instalacja wewnętrznych instalacji i technologii, z których nasi pracownicy będą korzystać każdego dnia w swojej pracy. Dla przykładu, tylko w ramach instalacji wewnętrznych konieczne będzie zainstalowanie 10 kilometrów kabli”
– dodaje Kraus.
W ostatnich miesiącach wykonawcy skupili się na szybkim wzniesieniu konstrukcji głównej hali oraz towarzyszących budynków magazynu olejów i oczyszczalni ścieków, w tym technologii, kanalizacji olejowej i sanitarnej oraz przekładek sieci elektrycznych. Ułożono ponad 500 metrów rur kanalizacyjnych o różnych średnicach. Od rozpoczęcia budowy zdemontowano także siedem starych obiektów budowlanych, które musiały ustąpić nowo budowanej infrastrukturze. W głównej części hali zakończono montaż poszycia i dachu, a także rozpoczęto prace nad instalacją suwnicy bramowej o udźwigu do 12,5 tony.
Plany na najbliższe miesiące
Trwają również prace murarskie i betonowanie kanałów inspekcyjnych, a także kontynuowane są prace przygotowawcze do budowy nowego zasilania trakcyjnego. W nadchodzących miesiącach letnich budowniczowie skoncentrują się na montażu rurociągów rozdzielczych we wnętrzu budowanej hali, a także na instalacji bram segmentowych, suwnicy bramowej i sprężarek powietrza. Kontynuowane będą również prace nad nowym układem torowym i siecią trakcyjną. Budowę realizuje konsorcjum „Hala HB”, w skład którego wchodzą firmy Chládek a Tintěra Havlíčkův Brod, a.s., oraz TSS GRADE, a.s.
Petr Suchý, prezes zarządu i dyrektor firmy Chládek a Tintěra Havlíčkův Brod, a.s., wyraził zadowolenie z dotychczasowej współpracy.
„Każda budowa jest wynikiem pracy i współpracy wielu ludzi. Ta konkretna jest jednak wyjątkowa, ponieważ od samego początku budowy panuje tu wzorowa współpraca zespołu wykonawcy, projektanta i inwestora, dzięki czemu budowa przebiega organizacyjnie bez większych trudności. Jestem przekonany, że będziemy kontynuować ten trend i ukończoną nową halę przekażemy do użytku przewoźnikowi w uzgodnionym terminie”
– dodał Petr Suchý.
Z zajezdni w Havlíčkovym Brodzie obsługiwane są połączenia w całym Kraju Wysoczyna oraz w sąsiednich regionach, między innymi w kraju pardubickim, kraju środkowoczeskim czy kraju południowomorawskim. Niemal pięćdziesięciu techników dba tam nie tylko o nowe jednostki spalinowe serii 847 RegioFox, ale także o jednostki elektryczne serii 650 RegioPanter, jednostki spalinowe serii 844 RegioShark czy wagony silnikowe serii 841 RegioSpider.
Czeskie Koleje planują zainwestować ponad 12 miliardów koron czeskich w rozwój swojego zaplecza serwisowego do 2031 roku. W tym okresie wybudują cztery nowe hale serwisowe, a sześć kolejnych zostanie rozbudowanych i zmodernizowanych. Miliardy koron czeskich zostaną również zainwestowane w nowe myjnie, tory higieniczne do czyszczenia składów pociągów oraz w nowoczesne maszyny i technologie, takie jak między innymi tokarki podtorowe, urządzenia do badań nieniszczących czy cyfryzacja procesów utrzymania.
Comments