Autowlak z Pragi do wschodniej Słowacji wznowił kursowanie. Jest nowość
- Marek Zioła
- 12 cze
- 2 minut(y) czytania

Po półrocznej przerwie autowlak z Pragi do wschodniej Słowacji wznawia swoją działalność. Pierwsze połączenie w tym roku wyruszy we wtorek 1 lipca z Pragi, a nowością jest również nowe miejsce załadunku w praskiej Michli. Usługa jest wspólnie obsługiwana przez Koleje Czeskie (České dráhy) i Koleje Słowackie (Železničná spoločnosť Slovensko).
Autowlak w ramach tegorocznego rozkładu jazdy komfortowo przewiezie podróżnych w ciągu nocy do Koszyc i do stacji Poprad-Tatry. Z powodu prac torowych nie będzie obsługiwana stacja Humenné, dokąd autowlak ma powrócić w przyszłym roku.
Nowe miejsce załadunku
Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego Kolei Czeskich, poinformował, że usługa autowlakowa powraca po wymuszonej, około półrocznej przerwie. Dzięki współpracy ze słowackimi partnerami przewoźnik może ponownie zaoferować pasażerom komfortowy sposób podróżowania do najbliższych sąsiadów. Podkreślił, że wystarczy wieczorem załadować samochód lub motocykl, wygodnie przespać noc w wagonie sypialnym, a rano wyruszyć wypoczętym, aby poznawać piękno Słowacji. Dużą nowością dla pasażerów jest przeniesienie terminalu autowlaku. Z powodów pojemnościowych konieczne było opuszczenie dworca głównego w Pradze i przeniesienie terminalu do jednostki operacyjnej Praga Południe w praskiej Michli. Dojazd do nowego terminalu będzie możliwy z ulicy Chodovskiej, a łatwa dostępność jest zapewniona przez bliskość wewnętrznej obwodnicy Pragi. Dodatkowo, nowe pomieszczenia pozwoliły na zainstalowanie dwóch platform załadunkowych, co przyczyni się do płynniejszej obsługi pasażerów.
Rozkład jazdy i zakres usług
Zakres świadczonych usług pozostaje niezmieniony w nowym terminalu. Pasażerom będzie dostępne wygodne zaplecze z poczekalnią, sanitariatami, dostępem do Wi-Fi i innymi usługami. Szczegółowe informacje dotyczące usługi autowlak, włącznie z zakupem biletów, są dostępne na stronie internetowej Kolei Czeskich.
Autowlak w Polsce: Historia i współczesność
W Polsce autowlak cieszył się popularnością przed laty, oferując połączenia przede wszystkim do miejscowości wypoczynkowych, takich jak Kołobrzeg czy Zakopane, a także za granicę, między innymi do Wiednia czy Burgas. Było to wygodne rozwiązanie dla podróżnych chcących unikać długich tras samochodem, a jednocześnie mieć swój pojazd na miejscu docelowym. Z czasem, ze względu na rosnącą konkurencję ze strony transportu drogowego i lotniczego, a także zmiany w strategii przewoźników kolejowych, usługa ta została wycofana z regularnego rozkładu jazdy.
Obecnie w Polsce regularne autowaki nie funkcjonują. Sporadycznie pojawiają się jednak inicjatywy prywatnych przewoźników lub specjalne pociągi czarterowe, które oferują transport samochodów na wybranych trasach, często w celach turystycznych lub eventowych. Brakuje jednak stałych, dostępnych dla szerokiego grona pasażerów połączeń autowlakowych. Wznowienie usługi autowlakowej w Czechach i na Słowacji może stanowić inspirację dla polskiego sektora kolejowego do ponownego rozważenia wprowadzenia takich rozwiązań, zwłaszcza na popularnych trasach turystycznych, co mogłoby przyczynić się do zmniejszenia natężenia ruchu drogowego i promowania bardziej ekologicznych form podróżowania.
Comments