top of page

Kupujesz puste miejsce obok siebie, ale i tak nie jest twoje? PKP Intercity tłumaczy zasady rezerwacji miejsc

Czteroosobowy przedział w pociągu PKP Intercity
Fot. Google Maps / Maciej

Wykupienie dodatkowego miejsca obok siebie w pociągu PKP Intercity nie zawsze gwarantuje, że pozostanie ono puste. Przewoźnik często spotyka się z pytaniami pasażerów o to, czy mają prawo odmówić wpuszczenia innych osób na wolne, ale opłacone przez siebie miejsce. IC jasno precyzuje, od jakiego rodzaju biletu zależy, czy kierownik pociągu może rozporządzać dodatkowym siedzeniem.


Wielu pasażerów PKP Intercity, dążąc do zwiększenia komfortu podróży, decyduje się na wykupienie sąsiadujących miejsc. Taka praktyka ma zapewnić przestrzeń na bagaż, lepsze warunki do pracy lub po prostu większą swobodę, zwłaszcza podczas długich przejazdów. Niejednokrotnie dochodzi jednak do nieporozumień z obsługą pociągu, kiedy kierownik próbuje usadzić na tych pustych, choć opłaconych miejscach innych podróżnych. W związku z tymi powtarzającymi się wątpliwościami, postanowiliśmy zapytać PKP Intercity o szczegóły regulaminu, aby wyjaśnić prawa pasażerów w takich sytuacjach.


Jakiego rodzaju bilet gwarantuje wyłączność miejsca?


Zasady zajmowania dodatkowych miejsc do wyłącznej dyspozycji pasażera są szczegółowo określone w punkcie 107 Regulaminu Przewozu Pociągami PKP Intercity. Wbrew powszechnemu przekonaniu, nie każdy opłacony bilet na dodatkowe miejsce zapewnia podróżnemu pełną kontrolę nad nim.


PKP Intercity informuje, że aby mieć gwarancję, że dodatkowe miejsce pozostanie puste, pasażer musi kupić bilet w cenie bazowej albo bilet normalny w ofercie Promo. Co ważne, w obu przypadkach bilet musi zawierać rezerwację miejsca. Przewoźnik podkreśla, że wyłącznie posiadanie biletu w jednej z tych dwóch form, z przypisaną rezerwacją, oznacza, że nikt nie może zająć tego miejsca. Tylko podróżny, który kupił ten bilet, ma prawo nim zarządzać.


Kiedy obsługa pociągu może udostępnić opłacone miejsce?


Prawo kierownika pociągu do dysponowania wykupionym miejscem, które pozostaje wolne, jest ograniczone do bardzo konkretnych przypadków. Następuje to wtedy, gdy na dodatkowe miejsce został zakupiony bilet ze znaczną ulgą, na przykład 78% lub 100%, a osoba uprawniona do przejazdu z tą ulgą faktycznie nie rozpoczęła podróży.


W takiej sytuacji, kierownik może wydać stosowne poświadczenie o niewykorzystaniu biletu, a następnie udostępnić to miejsce innemu pasażerowi, często osobie stojącej na korytarzu. Jest to rozwiązanie stosowane, gdy bilet został kupiony na rzecz kogoś innego, kto z ulgi miał skorzystać. Nie dotyczy to natomiast miejsc opłaconych pełną ceną lub w ramach promocji, które pasażer celowo wykupił dla siebie.


Prawa pasażera: Kiedy można odmówić?


Kwestia możliwości odmowy wpuszczenia innych pasażerów na wykupione miejsce jest najważniejsza. PKP Intercity potwierdza, że pasażer, który nabył dodatkowe bilety zgodnie z wymienionymi warunkami (czyli bilet w cenie bazowej lub bilet normalny w ofercie Promo, oba z rezerwacją), ma pełne prawo do wyłącznej dyspozycji tym miejscem.


Takie miejsce jest do dyspozycji podróżnego i w związku z tym, pasażer ma prawo odmówić wpuszczenia na nie innych osób. Oznacza to, że kupując miejsca na takich warunkach, pasażer skutecznie chroni swój komfort przed ewentualną interwencją obsługi. Aby uniknąć nieporozumień, zawsze warto mieć pod ręką zarówno bilety, jak i świadomość, że rodzaj zakupionej taryfy ma decydujące znaczenie.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page