top of page

Lynton and Lynmouth Cliff Railway: Wiktoriański cud inżynierii napędzany wodą

  • 21 maj
  • 2 minut(y) czytania
Lynton and Lynmouth Cliff Railway
Źródło zdjęcia: Wikipedia I Ben Shade

Lynton and Lynmouth Cliff Railway, położona w hrabstwie Devon w Wielkiej Brytanii, jest unikatowym przykładem wiktoriańskiej inżynierii. Ta krótka, bo mierząca zaledwie 263 metry długości, kolej linowo-terenowa pokonuje deniwelację 152 metrów, wyróżniając się innowacyjnym i w pełni zrównoważonym systemem napędu opartym na balascie wodnym. Jest to świadectwo inżynierskiej pomysłowości z przełomu wieków.


W dobie zaawansowanych systemów transportu szynowego Lynton and Lynmouth Cliff Railway stanowi przypomnienie o trwałej wartości prostych, lecz efektywnych rozwiązań. Oddana do użytku w 1890 roku, była odpowiedzią na rosnące potrzeby transportowe między górskim Lynton a portowym Lynmouth, oferując ekonomiczną i efektywną alternatywę dla budowy dróg w trudnym terenie. Projekt, zainicjowany przez Sir George'a Newnesa, zrealizowany został pod kierownictwem inżyniera George'a Croydon'a Marksa.


Hydrostatyczny system napędowy i jego działanie


Kluczowym elementem wyróżniającym Lynton and Lynmouth Cliff Railway jest jej hydrostatyczny system napędowy, który w pełni opiera się na zasadzie balastu wodnego. Jest to rozwiązanie unikatowe, zwłaszcza w kontekście współczesnych kolei, które wykorzystują złożone technologie. System działa w oparciu o prostą zasadę grawitacji i przeciwwagi. Na górnej stacji w Lynton, jeden z wagonów ma napełniany zbiornik wodą z pobliskiej rzeki West Lyn. Około 1300 litrów wody na wagon sprawia, że jego zwiększona masa powoduje jego zjazd w dół po torach. Podczas tego zjazdu, poprzez system lin i bloczków, cięższy wagon efektywnie wciąga drugi, lżejszy wagon na górę. Po dotarciu na dolną stację w Lynmouth, woda jest wypuszczana ze zbiornika wagonu. Proces ten jest następnie powtarzany w odwrotnej kolejności, gdy wagon na górze ponownie zostaje napełniony. Nachylenie trasy waha się od 1:1,75 do 1:2. Unikalność systemu leży w braku zewnętrznego źródła energii kinetycznej, co przekłada się na brak emisji i minimalne zużycie energii.


Infrastruktura i ciągłość działania


Kolej składa się z dwóch równoległych torów o standardowym rozstawie szyn, z punktem mijankowym zlokalizowanym na środku trasy. Wagony, specjalnie zaprojektowane do tego systemu, posiadają wbudowane pojemniki na wodę oraz niezawodne mechanizmy hamulcowe. Mimo upływu ponad stu trzydziestu lat podstawowa konstrukcja i zasada działania pozostają niezmienione. Regularne konserwacje i modernizacje, choć nie zmieniające fundamentalnych zasad napędu, zapewniają bezpieczeństwo i ciągłość eksploatacji. Potwierdza to solidność pierwotnego projektu i jego długowieczność.


Znaczenie inżynieryjne i dziedzictwo


Lynton and Lynmouth Cliff Railway stanowi cenny przykład zrównoważonej inżynierii i adaptacji do trudnych warunków terenowych. Jej długowieczność i niezawodność, nieprzerwanie działająca od 1890 roku, podkreślają trwałość i efektywność systemu balastu wodnego. W obecnych czasach, gdy poszukuje się ekologicznych rozwiązań w transporcie, funikular ten stanowi istotny precedens. Dowodzi on, że proste i naturalne metody mogą być równie skuteczne co skomplikowane systemy technologiczne. Kolej ta jest nie tylko zabytkiem techniki, ale wciąż w pełni funkcjonalnym i efektywnym środkiem transportu, będącym jednocześnie żywym muzeum inżynierii wiktoriańskiej.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page