PKP Intercity zacieśnia współpracę z LTG Link. Będzie rozwój połączeń do Wilna
- Marek Zioła
- 27 maj
- 2 minut(y) czytania

PKP Intercity oraz litewski przewoźnik pasażerski LTG Link podpisały list intencyjny, który ma na celu znaczące skrócenie czasu przejazdu oraz zwiększenie liczby połączeń kolejowych między Polską a Litwą. Od grudnia bieżącego roku pasażerowie mogą oczekiwać przyspieszenia podróży do Wilna oraz rozszerzenia oferty połączeń, co stanowi istotny element w rozwoju międzynarodowej siatki połączeń kolejowych.
Współpraca między polskim a litewskim przewoźnikiem pasażerskim wchodzi w nową fazę. Podpisany list intencyjny przewiduje nie tylko skrócenie czasu przejazdu do Wilna o około godzinę, począwszy od grudnia bieżącego roku, ale także wprowadzenie trzech nowych połączeń. Docelowo, podróż z Warszawy do Wilna ma trwać niespełna siedem godzin, co istotnie zwiększy konkurencyjność transportu kolejowego na tej trasie. Aktualnie dostępne jest jedno połączenie z Krakowa przez Warszawę, z przesiadką na stacji Mockava. Planowane są również nowe trasy do Wilna: od strony zachodniej granicy Polski przez Poznań i Warszawę, a także z Suwałk.
Harmonizacja rozkładów jazdy i rozwój oferty
List intencyjny precyzuje również plany długoterminowe. W rocznym rozkładzie jazdy na sezon 2025/2026 założono co najmniej dwie pary połączeń dziennie, z docelową liczbą czterech par pociągów, kursujących w czterogodzinnym takcie między stolicami. Kristina Meidė, Dyrektor Generalna LTG Link, podkreśliła strategiczne znaczenie nieustannego doskonalenia i poprawy jakości podróży w celu zachęcenia większej liczby Litwinów do wyboru kolei jako środka transportu. Wyraziła przekonanie, że realizacja postanowień listu intencyjnego przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności podróży między Wilnem a Warszawą.
Pasażerowie na trasie Warszawa – Wilno – Warszawa będą odbywać podróż z jedną przesiadką z pociągów normalnotorowych na szerokotorowe. Przesiadka ta, realizowana na litewskiej stacji Mockava, ma trwać nie więcej niż 20 minut. Janusz Malinowski, prezes Zarządu PKP Intercity, zaznaczył, że jednym z priorytetów jest rozszerzenie siatki połączeń międzynarodowych, ze szczególnym naciskiem na rozwój połączeń z Litwą. Jest to istotne z punktu widzenia realizowanej inwestycji w Rail Baltica, europejskiego projektu połączenia państw bałtyckich. Partnerzy listu intencyjnego uzgodnili, że podczas tworzenia rozkładów jazdy zostaną uwzględnione możliwości przesiadek na stacjach w Warszawie, Kownie i Wilnie na pociągi międzynarodowe i krajowe obsługiwane przez LTG Link i PKP Intercity.
Standardy obsługi i perspektywy dla Rail Baltica
LTG Link i PKP Intercity ustaliły również zasady podziału kosztów przewozów oraz kształtowania cen biletów. Docelowo pasażerowie mają uzyskać możliwość zakupu biletów z rezerwacją miejsca, udostępnianą przez każdego z przewoźników w komunikacji międzynarodowej lub z przesiadką do innych pociągów krajowych lub międzynarodowych. Realizacja zakupu ma nastąpić w ramach jednej transakcji za pośrednictwem stron internetowych lub aplikacji mobilnych przewoźników.
Partnerzy zdefiniowali również poziom jakości usługi, w tym dostępne udogodnienia dla podróżnych. Na trasie pasażerowie będą mieli zapewniony dostęp do bezprzewodowego Internetu, gniazdek elektrycznych oraz klimatyzacji. Przewidziana jest również możliwość skorzystania z posiłków.
Poprawa połączeń kolejowych między Polską a Litwą obejmuje nie tylko stolice, ale także inne większe miasta w obu krajach. List intencyjny dotyczy również przyszłej współpracy w uruchomieniu przewozów pasażerskich na powstającej linii kolejowej Rail Baltica, która połączy Polskę z Litwą, Łotwą i Estonią. LTG Link i PKP Intercity postanowiły, że do końca 2025 roku przygotują wspólny model przewozów pasażerskich, uwzględniający pozyskanie taboru dla tych połączeń.
Comments