top of page

PKP PLK ogłasza przetarg na modernizację linii kolejowej nr 201

Stacja Serock
Fot. PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe kontynuują prace nad poprawą infrastruktury kolejowej, tym razem koncentrując się na modernizacji kluczowego odcinka linii kolejowej nr 201. Nowy przetarg ma na celu zwiększenie przepustowości oraz bezpieczeństwa na trasie Bydgoszcz – Trójmiasto, co przyczyni się do usprawnienia przewozów pasażerskich i towarowych w regionie. Inwestycja obejmuje znaczące zmiany w układzie torowym, elektryfikację oraz modernizację infrastruktury.


PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację linii kolejowej nr 201, która łączy Bydgoszcz z Trójmiastem. Prace koncentrować się będą na odcinku Maksymilianowo – Wierzchucin, położonym w województwie kujawsko-pomorskim, jak poinformował Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PLK. Projekt stanowi kontynuację działań modernizacyjnych na linii 201, które już trwają na odcinku Kościerzyna – Gdańsk Osowa w województwie pomorskim, a ich zakończenie przewidziane jest do końca 2027 roku. Dodatkowo, w toku jest proces wyłaniania wykonawcy modernizacji stacji Maksymilianowo.


Zakres prac modernizacyjnych linii kolejowej nr 201


W ramach planowanych prac, na wspomnianym odcinku linii 201, przebudowany zostanie 32-kilometrowy istniejący tor, a także zbudowany zostanie drugi tor, co ma znacząco poprawić przepustowość trasy. Cała linia zostanie również zelektryfikowana, co jest kluczowe dla zwiększenia efektywności i ekologiczności transportu kolejowego. Przebudowie poddane zostaną perony na stacjach i przystankach w Stronnie, Serocku, Błądzimiu, Wudzynie, Lubani-Lipinach, Świekatowie i Lipienicy. Na całej modernizowanej trasie zastosowane zostaną szyny bezstykowe, co ma przełożyć się na wyższy komfort jazdy dla podróżnych.


Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych


Istotnym elementem modernizacji jest poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach dróg z torami kolejowymi. W pięciu lokalizacjach – dwóch w Serocku oraz po jednym w Świekatowie, Lipienicy i Błądzimiu – istniejące przejazdy zostaną zastąpione przez skrzyżowania dwupoziomowe. Pozostałych dziesięć przejazdów otrzyma nowe rogatki oraz sygnalizatory świetlne, co przyczyni się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa dla wszystkich użytkowników dróg i kolei. Na trasie przewidziano również instalację nowoczesnych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym. Dodatkowo, przebudowanych zostanie 31 obiektów inżynierskich, w tym mosty, wiadukty, przepusty i przejścia nad torami.


Wzrost prędkości i efektywności transportu


Po zakończeniu wszystkich prac modernizacyjnych i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń, pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się na trasie z prędkością do 160 km/h (wzrost z obecnych 120 km/h), natomiast pociągi towarowe osiągną prędkość do 120 km/h (wzrost z 80 km/h). Modernizowana linia będzie przystosowana do ruchu najdłuższych (do 750 metrów) i najcięższych (nacisk na oś 22,5 tony) pociągów towarowych, co usprawni logistykę i transport ładunków. Realizacja inwestycji przewidziana jest na lata 2026-2029. Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie odpowiedzialny za przygotowanie projektu w zakresie branży sterowania ruchem i telekomunikacji oraz za wykonanie wszystkich prac budowlanych. Szacunkowa wartość zamówienia wynosi blisko 1,5 miliarda złotych netto. Modernizacja linii 201 obejmie także odcinek Gdańsk Osowa – Gdynia Główna, gdzie prace zaplanowano również na lata 2026-2029.


Comments


OSTATNIE ARTYKUŁY
bottom of page