top of page

Linia kolejowa nr 289 zyska drugi tor. Więcej pociągów pojedzie przez Lubin i Legnicę

Pociąg KD na stacji w Lubinie
Fot. Google Maps / Szymonek Janczak

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły plany inwestycyjne na 2026 rok, w których znalazła się dobudowa drugiego toru na linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica – Lubin – Rudna Gwizdanów. Prezydent Lubina Robert Raczyński podkreśla, że dobudowanie drugiego toru umożliwi zwiększenie liczby i częstotliwości kursów, co ma duże znaczenie dla rozwoju regionalnej kolei aglomeracyjnej w Zagłębiu Miedziowym. Inwestycja wpisuje się w szersze plany rozwoju połączeń kolejowych, które zostały wzmocnione rekordową liczbą przetargów w roku 2025.


PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) podsumowały intensywny inwestycyjnie rok 2025, który okazał się rekordowy pod względem ogłoszonych przetargów, a jednocześnie zapowiedziały przedsięwzięcia zaplanowane na kolejny, 2026 rok. Wśród tych przyszłorocznych inwestycji znalazła się długo oczekiwana rozbudowa linii kolejowej numer 289, przebiegającej przez Lubin, na trasie Legnica – Lubin – Rudna Gwizdanów. Inwestycja ma polegać na dobudowaniu drugiego toru, co w przyszłości usprawni ruch pociągów.


Pociąg na stacji Legnica
Linia kolejowa nr 289 zyska drugi tor. Więcej pociągów pojedzie przez Lubin i Legnicę / fot. PKP PLK

Dwa tory zwiększą liczbę pociągów na linii nr 289


Aktualnie, ruch pociągów na linii Legnica – Lubin – Rudna Gwizdanów odbywa się po jednym torze. W przyszłości, dzięki planowanej inwestycji PKP PLK, pociągi będą mogły poruszać się po dwóch torach. Zwiększenie przepustowości tej trasy jest szczególnie ważne ze względu na wysokie obciążenie ruchem.


Prezes Kolei Dolnośląskich, Damian Stawikowski, zwrócił uwagę na natężenie ruchu na tym szlaku.

Codziennie po tej linii jeździ ponad 40 pociągów pasażerskich Kolei Dolnośląskich i PKP Intercity, a do tego dochodzą liczne pociągi towarowe obsługujące spółki z rodziny KGHM. Drugi tor do Lubina był potrzebny praktycznie w dniu przywrócenia linii do ruchu pasażerskiego w 2019 roku. Dzięki tej inwestycji będziemy mogli dalej rozwijać siatkę połączeń w Zagłębiu Miedziowym.

Rozbudowa pozwoli na efektywne zarządzanie tym zwiększonym ruchem. Obecność aż 40 pociągów pasażerskich, obsługiwanych przez Koleje Dolnośląskie i PKP Intercity, oraz liczne składy towarowe, sprawia, że drugi tor jest realną potrzebą operacyjną.


Rozwój kolei aglomeracyjnej


Plany PKP PLK zostały pozytywnie przyjęte przez władze Lubina. Prezydent Robert Raczyński skomentował ogłoszenie inwestycji, jednocześnie wskazując na trwające prace związane z rozwojem infrastruktury przesiadkowej w mieście.


W zbiegi okoliczności nie wierzę, ale w dobre efekty planowego działania już tak. Dzisiaj rozmawiałem o kolejnych etapach budowy Centrum Przesiadkowego w Lubinie, a tymczasem PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowały plan przetargów na przyszły rok. I w tym planie jest rozbudowa linii kolejowej nr 289, prowadzącej przez Lubin. Dobudowanie drugiego toru pozwoli na zwiększenie liczby połączeń i częstotliwości kursów, co ma znaczenie dla rozwoju regionalnej kolei. Cały czas myślimy o sieci aglomeracyjnej!

W przyszłym, 2026 roku, Polskie Linie Kolejowe mają zamiar przygotować dokumentację projektową dla tej inwestycji. Realizacja dobudowy drugiego toru ma przełożyć się na większą elastyczność w planowaniu rozkładów jazdy oraz możliwość uruchomienia dodatkowych kursów, wspierając tym samym koncepcję kolei aglomeracyjnej w Zagłębiu Miedziowym.

1 komentarz


Marcin
1 dzień temu

Przydała by się też odbudowa linii kolejowej 382, lecz w nieco innym śladzie... Powiedzmy linii wychodzącej od dworca w L-cy, zamiast odbijającej na północ zaraz przed dworcem, jak jest dzisiaj (choć linia jest już w agonii i zasila jedynie ciepłownie w Pątnowie, która obecnie jest likwidowana). Taka linia do Lisowic k. Prochowic mogłaby wieść dalej zamiast do Ścinawy np. do Lubiąża, Wołowa lub Żmigrodu, gdzie naturalnie łączyłaby się z linią 271 w okolicach Skokowej. Inwestycja duża, więc pewnie droga i niewykonalna, ale naprawdę korzystna dla regionu i państwa w zakresie walki z wykluczeniem komunikacyjnym, zwłaszcza że w regionie mieszka ok. 400 tysięcy ludzi, a każde z większych miast w regionie planuje budowę/już buduje węzły przesiadkowe. Minusem jest częstość występowania na…

Polub
AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page