top of page

PKP PLK prowadzą intensywne prace na linii Warszawa - Katowice. Kombajn AHM w akcji

Kombajn AHM
Źródło zdjęcia: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Na kluczowej trasie kolejowej łączącej Warszawę, Częstochowę i Katowice trwają zaawansowane prace remontowo-utrzymaniowe. Dzięki zaangażowaniu specjalistycznego sprzętu, w tym niemal kilometrowego kombajnu podtorzowego AHM, podróże koleją mają stać się bardziej punktualne i bezpieczne, bez konieczności wprowadzania ograniczeń prędkości. Inwestycja o wartości 12,5 mln zł ma kluczowe znaczenie dla utrzymania wysokiej jakości połączeń między aglomeracjami.


Na odcinku Piotrków Trybunalski – Baby, należącym do strategicznej linii kolejowej numer 1 Warszawa – Katowice, prowadzone są kompleksowe prace mające na celu zapewnienie płynności i niezawodności przejazdów. Linia ta jest niezwykle istotna, ponieważ łączy trzy województwa: mazowieckie, łódzkie i śląskie. Celem prowadzonych działań jest nie tylko zwiększenie poziomu bezpieczeństwa, ale także utrzymanie prędkości pociągów na poziomie 120 km/h, co w perspektywie długoterminowej pozwoli uniknąć wydłużenia czasu podróży. Dodatkowo, remont podtorza otwiera drogę do przyszłego podniesienia prędkości składów do 160 km/h.


Zaawansowany sprzęt i technologia


W ramach prowadzonych robót, tłuczeń zostanie oczyszczony i uzupełniony, tor wyregulowany, a warstwa podtorza wymieniona. Już od kwietnia w akcji jest oczyszczarka tłucznia, a w maju dołączyła do niej specjalna maszyna torowa AHM800. Jest to jedna z najdłuższych maszyn kolejowych, osiągająca w pełnym składzie około 800 metrów długości. Kombajn AHM 800R umożliwia kompleksową wymianę podtorza bez konieczności demontażu toru, co znacząco skraca czas realizacji prac. Maszyna unosi tor, wybiera stary tłuczeń oraz górną warstwę podtorza, a następnie dostarcza w to miejsce nowy materiał. Jak podkreśla Adam Adamski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Łodzi PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., zastosowanie tak wydajnych maszyn skraca czas robót i umożliwia szybszy powrót pociągów na tory, co jest szczególnie ważne na newralgicznych trasach o dużym natężeniu ruchu.


Dodatkowe usprawnienia i remonty


Oprócz głównych prac na podtorzu, w ramach projektu przewidziano punktową wymianę szyn i podkładów w miejscach wskazanych w badaniach. Przeprowadzona zostanie również regulacja toru. Dodatkowo, pięć obiektów inżynieryjnych, w tym wiadukty i przepusty, przejdzie naprawę. Z udoskonaleń skorzystają również kierowcy, ponieważ zaplanowano remont nawierzchni na dwóch przejazdach kolejowo-drogowych w Woli Moszczenickiej i Jarostach. W ramach tych prac wymienione zostaną płyty przejazdowe, ułożony zostanie nowy asfalt oraz wykonane odwodnienie. W związku z pracami na przejazdach kolejowo-drogowych mogą wystąpić krótkotrwałe wyłączenia urządzeń sygnalizacyjnych, dlatego apeluje się o szczególną ostrożność i zwracanie uwagi na tablice informacyjne.


Finansowanie i wpływ na ruch pociągów


Wartość prowadzonych obecnie prac, finansowanych ze środków budżetowych, wynosi około 12,5 mln zł netto. Zasadnicze roboty mają zostać zakończone do końca czerwca bieżącego roku. Prowadzone prace nie wpływają na bieżące kursowanie pociągów. Ruch między Babami a Piotrkowem Trybunalskim odbywa się po jednym torze, co zostało uwzględnione w rozkładach jazdy. Uzupełnieniem tych robót będzie wymiana pojedynczych rozjazdów na stacjach Baby, Piotrków Trybunalski i Rozprza, zaplanowana na trzeci kwartał 2025 roku. Prace na odcinku Baby – Piotrków Trybunalski to kolejny etap poprawy infrastruktury na łódzkim odcinku linii Warszawa – Katowice. Wcześniejsze działania PLK w latach 2022-2024 obejmowały modernizację przystanku Wolbórka, naprawę pięciu przejazdów kolejowo-drogowych oraz remont torów głównych dodatkowych w stacjach Piotrków Trybunalski i Gorzkowice, których łączny koszt wyniósł około 7,4 mln zł.

Commentaires


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page