PKP PLK z umową na projekt modernizacji trasy Rzeszów – Medyka
- Marek Zioła
- 11 cze
- 2 minut(y) czytania

Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały kontrakt o wartości niemal 112 milionów złotych netto na opracowanie dokumentacji projektowej dla modernizacji odcinka Rzeszów – Przemyśl – Medyka. Jest to kolejny krok w kierunku realizacji inwestycji, która ma na celu skrócenie czasu podróży, poprawę komfortu i bezpieczeństwa, a także zwiększenie możliwości przewozowych w ruchu pasażerskim i towarowym na trasie E30.
Podkarpacki fragment trasy E30 Kraków – Medyka, obejmujący linie kolejowe numer 91 (Rzeszów – Przemyśl) i numer 92 (Przemyśl – Medyka), zostanie dostosowany do maksymalnej prędkości pociągów wynoszącej 160 kilometrów na godzinę. Obecnie trasa E30 na odcinku Kraków – Rzeszów jest już zmodernizowana, co pozwoliło na zwiększenie prędkości do 160 kilometrów na godzinę i skrócenie czasu przejazdu między stolicami Małopolski i Podkarpacia o ponad godzinę.
Wzrost prędkości i usprawnienia w ruchu transgranicznym
Przyszła modernizacja zakłada podniesienie prędkości maksymalnej pociągów ze 120 do 160 kilometrów na godzinę na trasie z Rzeszowa do Przemyśla oraz Medyki, co przyczyni się do skrócenia czasu przejazdu. Zadanie opracowania projektu na podkarpackim odcinku trasy E30 jest kluczowym etapem w przygotowaniu do prac budowlanych.
Dariusz Klimczak, minister infrastruktury, podkreślił znaczenie inwestycji:
„Kontynuujemy inwestycje, które przyczyniają się do rozwoju polskiej kolei, służą podniesieniu standardów przewozów pasażerskich i towarowych. Modernizacja linii Rzeszów – Medyka, na podkarpackim odcinku trasy magistralnej, ma istotne znaczenie, między innymi dla ruchu transgranicznego”.
Piotr Wyborski, prezes zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A., dodał:
„Podpisana umowa przybliża nas do realizacji ważnego zadania inwestycyjnego na linii między Rzeszowem a Medyką, która jest częścią międzynarodowego szlaku E30. Kolejne prace zapewnią podniesienie prędkości pociągów pasażerskich i towarowych, zwiększą efektywność trasy i wzmocnią znaczenie kolei w regionie”.
Zakres prac projektowych i wykonawcy
Prace projektowe obejmą kompleksowe przygotowanie dokumentacji technicznej. Obejmie ona tory wraz z siecią trakcyjną oraz rozjazdy, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, perony na stacjach i przystankach, a także systemy dynamicznej informacji pasażerskiej oraz cyfrowej łączności kolejowej. Projekt przewiduje również elementy niezbędne do skutecznej i sprawnej odprawy granicznej w ruchu pasażerskim na stacjach Przemyśl i Medyka, a także w ruchu towarowym na stacji Medyka. Dokumentacja ma uwzględniać budowę terminala pasażerskiego w Przemyślu oraz terminala towarowego w Medyce.
Umowę na opracowanie dokumentacji projektowej zrealizuje konsorcjum firm w składzie: Dohwa Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa (Lider) oraz Dohwa Engineering Company Limited (Członek Konsorcjum). Wykonawca ma 32 miesiące na przygotowanie materiału. Kontrakt na opracowanie dokumentacji jest częścią projektu pod nazwą „Prace na liniach kolejowych numer 91 i 92 na odcinku Rzeszów – Medyka (granica państwa)”, współfinansowanego przez Unię Europejską z instrumentu Connecting Europe Facility „Łącząc Europę”.
Comentarios