Polskie Linie Kolejowe zwiększają prędkości i dopuszczalne naciski. Co to oznacza dla przewozów?
- Marek Zioła

- 11 wrz
- 1 minut(y) czytania

Nowa korekta rozkładu jazdy przynosi znaczące zmiany. Pasażerowie i przewoźnicy towarowi zyskają dzięki zwiększeniu prędkości oraz dopuszczalnych nacisków na torach o łącznej długości ponad 1700 kilometrów, co poprawi konkurencyjność kolei.
Polskie Linie Kolejowe konsekwentnie unowocześniają infrastrukturę, co przekłada się na systematyczny wzrost parametrów technicznych sieci linii kolejowych. Dzięki szeroko zakrojonym modernizacjom oraz pracom utrzymaniowym, potencjał kolei w Polsce stale rośnie. Ostatni rok przyniósł kolejny skok jakościowy, z korzyścią zarówno dla pasażerów, jak i przewoźników towarowych.
Polskie Linie Kolejowe przyspieszają przewozy pasażerskie
Wraz z wprowadzeniem tegorocznej powakacyjnej korekty rozkładu jazdy, PLK SA podniosły maksymalne prędkości dla pociągów pasażerskich. W porównaniu do września ubiegłego roku, składy wagonowe poruszają się z wyższą prędkością na trasach o łącznej długości 1186 kilometrów, a szynobusy na 1697 kilometrach torów. Przekłada się to na krótsze czasy podróży i wyższą punktualność.
Wyższe prędkości obowiązują na kluczowych trasach, takich jak:
Warszawa – Katowice,
Warszawa – Terespol,
Warszawa – Poznań,
Warszawa – Kraków,
Poznań – Szczecin,
Suwałki – Trakiszki,
Lublin – Przeworsk,
Katowice – Legnica.
Większe dopuszczalne naciski zwiększają możliwości przewozów towarowych
W ciągu ostatniego roku przyspieszono również pociągi towarowe, które teraz jeżdżą szybciej na 1868 kilometrach torów. Co więcej, na 2160 kilometrach linii zwiększono dopuszczalny nacisk do maksymalnego poziomu 221 kN. Ten kluczowy parametr decyduje o możliwości kursowania najcięższych składów. Poprawa warunków przewozu towarów nastąpiła między innymi na trasach:
Poznań – Szczecin,
Chorzów – Tczew,
Wrocław – Międzylesie,
Warszawa – Białystok.
Konsekwencją podnoszenia parametrów dla pociągów towarowych jest ich szybsza jazda i sprawniejsze dostarczanie ładunków, co znacząco zwiększa efektywność i konkurencyjność kolei względem transportu drogowego.















Komentarze