top of page

Nowe lokomotywy Griffin EU160 zasilają flotę PKP Intercity



PKP Intercity odebrało pięć kolejnych lokomotyw Griffin EU160, które zostały wyprodukowane w nowosądeckiej fabryce Newag.


Dzięki temu, flota przewoźnika powiększyła się do 66 pojazdów tego typu. Spółka konsekwentnie realizuje plan wymiany taboru, stawiając na nowoczesne i niezawodne rozwiązania.


Niezawodne lokomotywy Griffin wkraczają do Krakowa


Lokomotywy Griffin EU160 służą w PKP Intercity już od pięciu lat, stanowiąc kluczowy element modernizacji taboru. Te sprawdzone konstrukcje, osiągające prędkość do 160 km/h, zastępują starsze, mniej efektywne lokomotywy. Nowe maszyny charakteryzują się większą niezawodnością, co przekłada się na poprawę punktualności pociągów. Dotychczas Griffiny były eksploatowane w Warszawie i Gdyni, a teraz dwa egzemplarze trafiły do Krakowa. Będą one kursować na trasie Kraków – Kołobrzeg, przez Wrocław i Poznań, na czele pociągu IC Malczewski. Inwestycje w nowoczesny tabor, taki jak lokomotywy Griffin, znacząco podnoszą komfort podróży i efektywność przewozów.


Plany taborowe PKP Intercity na rok 2025


W przyszłym roku PKP Intercity planuje dalsze inwestycje w tabor. Oprócz lokomotyw, do eksploatacji wejdą również nowe wagony. Do końca 2025 roku przewoźnik zamierza odebrać 119 wagonów, w tym 95 wielofunkcyjnych wagonów COMBO. Dzięki temu pasażerowie zyskają dostęp do większej liczby pociągów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi oraz osób podróżujących z rowerami.


Współpraca z polskimi producentami taboru


Fabryka NEWAG, oprócz dostawy lokomotyw EU160, realizuje dla PKP Intercity dwa inne znaczące zamówienia. Pierwsze dotyczy dostawy 63 lokomotyw wielosystemowych, zdolnych do osiągania prędkości 200 km/h, z opcją na dodatkowe 32 pojazdy. Drugie zamówienie obejmuje produkcję 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Wartość umów podpisanych z NEWAGiem wynosi łącznie 7,7 mld zł brutto. PKP Intercity inwestuje w tabor produkowany przez polskich producentów, co przyczynia się do rozwoju krajowego przemysłu kolejowego.


Inwestycje w tabor dzięki wsparciu unijnemu


Zakup 46 nowych lokomotyw EU160 jest możliwy dzięki wsparciu finansowemu z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). W październiku 2024 roku PKP Intercity podpisało umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na bezzwrotne wsparcie w wysokości 2 mld 162 mln zł. Środki te zostaną przeznaczone na zakup nowoczesnych lokomotyw i modernizację wagonów. Dzięki dofinansowaniu unijnemu modernizacja taboru PKP Intercity przebiega sprawniej, a pasażerowie mogą cieszyć się coraz wyższym standardem podróży.


Comments


Ostatnie artykuły

Kategorie

bottom of page