Spółka CPK prostuje mity. Przedstawiciele resortu infrastruktury o planach budowy kolei dużych prędkości
- Marek Zioła
- 7 godzin temu
- 2 minut(y) czytania

W swoim komunikacie z 25 sierpnia 2025 roku spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) prostuje powielane mity na temat budowy kolei w Polsce. Nowe władze spółki oraz przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wyjaśnili, dlaczego wcześniejsze plany budowy 2000 km linii kolejowych zostały zmienione na rzecz budowy 480 km linii „Y”. Dyskusja dotyczyła również tego, w jaki sposób nowy model ma zaspokajać potrzeby transportowe mieszkańców.
W dokumencie „Nowa droga CPK”, przygotowanym w 2025 roku na podstawie audytów wewnętrznych z 2024 roku, spółka CPK przedstawia nowe podejście do realizacji Programu CPK. Opracowanie to opisuje wnioski z audytów i proponuje zmiany w zakresie inwestycji, harmonogramów i finansowania. Wcześniej zarząd CPK oceniał kompleksowo dotychczasowe działania, co doprowadziło do wypracowania nowego, bardziej realistycznego podejścia do programu.

Koniec z "bajką o szprychach"
Jednym z najczęściej powielanych mitów, prostowanych przez spółkę, jest ten dotyczący budowy „pajęczyny szprych”, czyli linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) prowadzących z różnych części Polski do CPK. Nowy zarząd CPK twierdzi, że z planowanych 2000 km linii kolejowych, które miały zostać zrealizowane przez różnych inwestorów, do 2023 roku nie rozpoczęto nawet prac studialnych i projektowych dla prawie 500 km. Wcześniejsza koncepcja nie uwzględniała również rzeczywistych potrzeb transportowych, ignorując ważne szlaki, takie jak na przykład Rzeszów – Kraków – Katowice – Wrocław – Poznań – Szczecin/Trójmiasto. Plany były według spółki nierealistyczne i opierały się na niedostatecznym finansowaniu.
"Realizację Programu KDP w Polsce rozpoczynamy od budowy linii „Y”, która zgodnie z prognozami przewiezie nawet 20 proc. pasażerów kolei dalekobieżnej w Polsce (21 mln ze 111 mln w 2035 r.)." – mówi Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.
"To pokazuje, że musimy skupić się na całej sieci kolejowej, czyli również tej istniejącej, która zapewnia codzienne dojazdy Polaków do pracy i szkoły także w mniejszych miastach."
Obecne podejście koncentruje się na tworzeniu spójnego i kompleksowego systemu, który ma uwzględniać wszystkie potrzeby transportowe. Nowe linie mają wpisywać się w istniejącą sieć kolejową, a równocześnie są prowadzone prace nad modernizacją i remontami już istniejącej infrastruktury.
Planowane inwestycje kolejowe CPK
Linia „Y” Warszawa – Łódź – Poznań / Wrocław, o łącznej długości 480 km, jest kluczowym elementem nowego podejścia. Obecnie trwają zaawansowane prace projektowe oraz uzyskiwanie uzgodnień. Na odcinku Warszawa – Łódź trwa wykup nieruchomości, a w Łodzi rozpoczęły się już prace budowlane, w tym budowa komory startowej Retkinia oraz 4,6-kilometrowego tunelu dalekobieżnego. Zgodnie z planami, do 2032 roku mają zostać zakończone prace na 320 km linii „Y”.
Nowy plan zakłada także intensywną współpracę pomiędzy spółkami CPK i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., które wcześniej realizowały własne, niezależne od siebie programy inwestycyjne. Obecnie spółki pracują nad Zintegrowaną Siecią Kolejową (ZSK), która ma doprowadzić do powstania spójnego planu rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce, opartego na rzeczywistych potrzebach mieszkańców.
„Rozwój kolei musi być dostosowany do rzeczywistych potrzeb mieszkańców. W ramach projektu ZSK uwzględnimy dane i analizy, w tym wskazywane potrzeby regionów. Takie podejście pozwoli ocenić zasadność i priorytety dalszych prac w sposób uporządkowany, analityczny i konsultacyjny. Dzięki temu powstanie spójny i stabilny plan rozwoju infrastruktury kolejowej dla Polski” – podkreśla Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK do spraw kolejowych.
Komentarze