top of page

Warszawa: Rusza remont węzła rozjazdowego na placu Bankowym

Warszawski tramwaj typu Pesa Swing
Źródło zdjęcia: Tramwaje Warszawskie

Po zakończeniu prac na wiadukcie Alei Jana Pawła II, Tramwaje Warszawskie przenoszą się na plac Bankowy, gdzie rozpocznie się kompleksowa wymiana węzła rozjazdowego. Inwestycja ta, kluczowa dla funkcjonowania komunikacji miejskiej w stolicy, zostanie podzielona na etapy, by zminimalizować

utrudnienia dla pasażerów i kierowców.

Węzeł rozjazdowy na placu Bankowym, który ostatnią naprawę główną przeszedł w 2009 roku, wymaga gruntownej modernizacji. Zakres prac obejmie demontaż całej nawierzchni torowej, oczyszczenie podłoża, montaż nowych torów i rozjazdów, a także ułożenie nowej nawierzchni asfaltowej. Dzięki temu przejazd przez skrzyżowanie, zarówno tramwajem, jak i samochodem, ma stać się znacznie bardziej komfortowy.


Etap pierwszy: Zmiany w organizacji ruchu


Pierwszy etap prac, zaplanowany od 26 maja do 1 czerwca, skoncentruje się na wymianie rozjazdów po wschodniej stronie skrzyżowania. W tym czasie przystanki tramwajowo-autobusowe na środku Alei Solidarności zostaną wyłączone z użytku. Ruch tramwajowy zostanie wstrzymany na odcinku od placu Bankowego do Dworca Wileńskiego. Tramwaje będą kursować na trasach Marszałkowska – Andersa oraz Marszałkowska – Aleja Solidarności (w kierunku Kina Femina). Kierowcy jadący od tunelu Trasy W-Z muszą liczyć się z zamknięciem jednego z pasów do skrętu w lewo z Alei Solidarności na plac Bankowy.


W związku z remontem, kursowanie tramwajów linii 4, 23 i 26 zostanie zawieszone, a trasy linii 3, 13, 20 i 36 ulegną zmianie. Jako komunikacja zastępcza, Aleją Solidarności kursować będą autobusy linii Z26.


Tramwaje linii 3 w wybranych kursach pojadą trasą Żerań Wschodni – Rondo Wiatraczna. Linia 13 będzie funkcjonować wyłącznie na Pradze, kursując między Czynszową a pętlą Kawęczyńska-Bazylika. Tramwaje linii 20 przejadą przez Wisłę Mostem Gdańskim. Od weekendu 31 maja – 1 czerwca, zmieni się również trasa turystycznych tramwajów linii 36, które zostaną skierowane do Cmentarza Wolskiego.


Nowe linie uzupełniające i zmiany w komunikacji autobusowej


W okresie remontu uruchomione zostaną tramwajowe linie uzupełniające: 68, 74 i 76. Linia 68 połączy Żerań FSO z Dworcem Wschodnim, linia 74 – Metro Młociny z Wyścigami, a linia 76 – Nowe Bemowo z Miasteczkiem Wilanów.


Autobusy linii zastępczej Z26 będą kursować na trasie Okopowa – Dworzec Wileński, zatrzymując się na przystankach w pobliżu nieczynnych przystanków tramwajowych. Autobusy linii 160, 190, Z26 oraz nocnych N21 i N71 przy placu Bankowym nie będą zatrzymywać się na wspólnych przystankach tramwajowo-autobusowych, lecz przy jezdni głównej Alei Solidarności.


Kolejne etapy prac i utrudnienia


Drugi etap remontu, od 2 do 8 czerwca, obejmie wymianę rozjazdów po zachodniej stronie skrzyżowania. W trzecim etapie, przewidzianym do realizacji od 9 do 15 czerwca, roboty skupią się na środkowej części skrzyżowania. W tych etapach wstrzymany zostanie ruch tramwajów od placu Bankowego do Kina Femina. Od strony Żoliborza tramwaje dojeżdżać będą tylko do przystanku Metro Ratusz Arsenał, gdzie zostanie zabudowany rozjazd nakładkowy. Autobusy będą omijać wspólny przystanek tramwajowo-autobusowy Metro Ratusz Arsenał.


Te etapy prac oznaczają większe utrudnienia dla kierowców. Na wysokości kościoła, dla jadących z ulicy Andersa i od tunelu, zostanie wyznaczona tymczasowa zawrotka w kierunku placu Bankowego. Na placu nie będzie skrętu w lewo w Aleję Solidarności, a objazd zostanie poprowadzony ulicą Grzybowską i Aleją Jana Pawła II.


Ostatni etap, od 16 do 23 czerwca, będzie dotyczył wymiany rozjazdów po południowej stronie skrzyżowania. Wstrzymany zostanie ruch tramwajów między przystankami Metro Ratusz Arsenał i Centrum, gdzie funkcjonować będą rozjazdy nakładkowe. Kierowcy nie skręcą z placu zarówno w kierunku Alei Jana Pawła II, jak i Starego Miasta. Jadący od Alei Jana Pawła II nie pojadą prosto w kierunku tunelu Trasy W-Z, a objazd poprowadzi Senatorską i Nowym Zjazdem.


Tramwaje Warszawskie informują, że w związku z realizacją kolejnych etapów prac, układ linii tramwajowych będzie się zmieniał. Szczegółowe informacje o przebiegu linii będą na bieżąco publikowane na stronach Warszawskiego Transportu Publicznego.


Pracowity rok dla sieci tramwajowej


W bieżącym roku harmonogram robót Tramwajów Warszawskich obejmuje 34 zadania remontowe, co przekłada się na blisko 10 kilometrów toru pojedynczego. Dodatkowo zaplanowane są zamknięcia związane z budową nowych tras tramwajowych, między innymi na Rakowieckiej i do Dworca Zachodniego. Remonty są grupowane w celu wykonania kilku zadań podczas jednego wyłączenia ruchu. Większość prac przewidziano na okres letni, gdy ruch jest mniejszy, jednak ze względu na ich liczbę, sezon remontowy potrwa od marca do października. Jest to konieczne dla zapewnienia komunikacji zastępczej, objazdów linii tramwajowych i zachowania dojazdów do zajezdni.

Comments


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page