Zabytkowy Zeppelin wraca do Norymbergi po renowacji w Krakowie
- Marek Zioła

- 15 cze
- 1 minut(y) czytania

Zabytkowy wagon tramwajowy typu Zeppelin, po gruntownej renowacji przeprowadzonej przez pracowników Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie, powrócił do Norymbergi. We wtorek, 10 czerwca, tramwaj opuścił Stację Obsługi i Remontów na specjalnie przystosowanej lawecie. Tym samym zakończono unikalny projekt realizowany wspólnie przez partnerskie miasta, Kraków i Norymbergę.
Wagony typu Zeppelin, które zostały sprowadzone do Krakowa z Norymbergi w 1941 roku, przez wiele dekad stanowiły istotny element miejskiego transportu. Ich charakterystyczny kształt na trwałe wpisał się w krajobraz powojennego Krakowa. Ostatnie egzemplarze tych tramwajów wycofano z regularnej eksploatacji w latach 70.
Współpraca miast: Kraków i Norymberga
Dzięki ścisłej współpracy z niemieckim partnerem, firmą VAG z Norymbergi, jeden z historycznych wagonów Zeppelin powrócił do Krakowa w celu poddania go kompleksowej renowacji. Projekt ten był przykładem udanej kooperacji na rzecz zachowania dziedzictwa technicznego i kulturowego obu miast.
W ubiegłym roku, w ramach obchodów 45-lecia partnerstwa między Krakowem a Norymbergą, MPK w Krakowie zaprezentowało dwa odrestaurowane wagony Zeppelin. Jeden z nich, w charakterystycznym zielonym malowaniu, został przetransportowany z powrotem do Niemiec. Drugi, w kolorze niebieskim, zasilił kolekcję historycznych pojazdów należących do krakowskiego przewoźnika.
Znaczenie projektu dla historii tramwajów
Projekt renowacji wagonów Zeppelin ma istotne znaczenie dla miłośników i badaczy historii transportu szynowego. Umożliwił on nie tylko przywrócenie dawnej świetności tym unikalnym pojazdom, ale także podkreślił długoletnie więzi partnerskie między Krakowem a Norymbergą. Powrót odrestaurowanego tramwaju do Norymbergi jest symbolicznym zamknięciem rozdziału jego pobytu w Polsce i otwarciem nowego w macierzystym mieście.















Komentarze