Będą nowe EZT-Y w województwie pomorskim
- Marek Zioła
- 4 dni temu
- 2 minut(y) czytania

Zarząd Województwa Pomorskiego zainicjował nowe postępowanie przetargowe, którego celem jest zakup dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Inwestycja przewiduje opcję rozszerzenia zamówienia o kolejne dziesięć pojazdów, co znacząco wpłynie na rozwój transportu kolejowego w regionie. Nowe pociągi zostaną przeznaczone do obsługi kluczowych połączeń aglomeracyjnych, zwiększając komfort i dostępność podróży.
Województwo Pomorskie kontynuuje strategiczne inwestycje w unowocześnienie swojego taboru kolejowego, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie na efektywny transport publiczny. Decyzja Zarządu Województwa Pomorskiego z 8 lipca 2025 roku o rozpoczęciu przetargu na zakup nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych jest kolejnym krokiem w tym kierunku. Planowane pojazdy mają usprawnić komunikację na najbardziej obciążonych liniach, z korzyścią dla pasażerów.
Rozwój transportu kolejowego na Pomorzu
Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego, podkreślił, że inicjatywa jest częścią długoterminowego programu wymiany taboru kolejowego.
Kontynuujemy zapoczątkowany kilka lat temu program wymiany taboru kolejowego na Pomorzu. Tym razem ogłaszamy przetarg na zakup 2 pojazdów, ale z opcją rozszerzenia zamówienia do 12 sztuk. Kolejne „elektryki” pozwolą dalej rozwijać transport kolejowy w naszym regonie i zapewnić komfortowe warunki podróży mieszkańcom i gościom Pomorza.
Skorzystanie z prawa opcji, umożliwiającej zakup dodatkowych dziesięciu pojazdów, będzie uzależnione od pozyskania zewnętrznego wsparcia finansowego. Marszałek Struk dodał również, że samorząd będzie wnioskował o dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę i Klimat 2021-2027. Nowe składy będą obsługiwać między innymi linię SKM, z perspektywą wydłużenia trasy do Lęborka. W przyszłości, po zakończeniu budowy linii PKM Południe, pojazdy te będą mogły dojechać również do Kowal.
Charakterystyka nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych
Specyfikacja techniczna planowanych EZT-ów ma być zbliżona do ośmiu aglomeracyjnych składów, które jeszcze w bieżącym roku zasilą pomorską flotę i będą obsługiwać połączenia między stacjami Gdańsk Śródmieście a Wejherowo. Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego, wyjaśnił szczegóły dotyczące konstrukcji pojazdów.
Składy będą dostosowane do wysokości peronów na linii SKM, będą również miały zwiększoną liczbę drzwi, co przyśpieszy wsiadanie i wysiadanie.
Dodatkowo, nowe pociągi będą wyposażone w klimatyzację oraz monitoring, zwiększający bezpieczeństwo podróżnych. Przewidziana jest także specjalna przestrzeń dla rowerów oraz defibrylator AED. Termin dostawy pojazdów zaplanowano na pierwszy kwartał 2029 roku.
Wicemarszałek Bonna przypomniał, że samorząd województwa pomorskiego ma już za sobą bogatą historię inwestycji w tabor kolejowy. W latach 2022-2023 podpisano kontrakty z firmą NEWAG na dostawę łącznie czterdziestu pięciu elektrycznych składów. Szesnaście z nich już kursuje po pomorskich torach, a w bieżącym roku ma dołączyć kolejnych siedemnaście.
Ogłoszony właśnie przetarg jest kontynuacją trendu wymiany taborku kolejowego dla mieszkańców Pomorza.
Nowoczesny tabor, w połączeniu z rozbudowaną ofertą połączeń, stanowi kluczowy element strategii przyciągania pasażerów do kolei.
Comments