Kolejny krok w kierunku Rail Baltica. Porozumienie PKP PLK z litewskim zarządcą infrastruktury
- Marek Zioła

- 25 wrz
- 2 minut(y) czytania

PKP Polskie Linie Kolejowe oraz litewski zarządca infrastruktury kolejowej AB LTG Infra zawarły porozumienie, które ma usprawnić wymianę informacji o ruchu pociągów w czasie rzeczywistym. Dokument, podpisany podczas targów TRAKO w Gdańsku, ma zacieśnić współpracę pomiędzy zarządcami infrastruktury kolejowej.
Sprawna wymiana danych dotyczących ruchu pociągów między Polską a Litwą w czasie rzeczywistym to główny cel porozumienia zawartego przez PKP Polskie Linie Kolejowe oraz litewskiego zarządcę infrastruktury kolejowej AB LTG Infra. Porozumienie reguluje szczegółowe procedury przekazywania danych o ruchu pociągów, które kursują pomiędzy obydwoma krajami, co ma zwiększyć bezpieczeństwo i efektywność przewozów transgranicznych.
Wymiana danych w czasie rzeczywistym jest kluczowa
Umowę podpisali prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych Piotr Wyborski oraz dyrektor generalny AB LTG Infra Vytis Žalimas, podczas targów TRAKO w Gdańsku. Podpisanie dokumentu jest kolejnym krokiem w zacieśnianiu współpracy pomiędzy oboma partnerami.
Sprawna wymiana danych o ruchu pociągów między Polską a Litwą w czasie rzeczywistym jest kluczowa dla zapewnienia bezpiecznych i efektywnych przewozów transgranicznych. Podpisane porozumienie pozwala nam na lepszą koordynację operacyjną, szybsze reagowanie na zmiany w ruchu oraz planowanie przyszłych inwestycji infrastrukturalnych. Efektywna wymiana informacji stanowi fundament bezpiecznego i płynnego prowadzenia ruchu pociągów, co przełoży się na punktualność połączeń, komfort pasażerów oraz sprawność przewozów towarowych – powiedział Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Współpraca z polskim partnerem jest dla nas kluczowa. Real-time exchange of traffic data pozwoli na bardziej precyzyjne planowanie i szybsze reagowanie na zmiany w ruchu. To rozwiązanie, które wzmacnia cały system kolejowy w regionie – zaznaczył Vytis Žalimas, dyrektor generalny AB LTG Infra.
Polskie i litewskie koleje ściśle współpracują już od dłuższego czasu w ramach Polsko-Litewskiej Grupy Infrastrukturalnej. Współpraca obejmuje między innymi wymianę doświadczeń i informacji przy modernizacji Rail Baltica oraz wdrażaniu systemu ERTMS.
Co zyska kolej po podpisaniu porozumienia?
Porozumienie zobowiązuje zarządców infrastruktury do wzajemnego przekazywania danych z systemów zarządzania ruchem, które będą wykorzystywane do monitorowania, prognozowania oraz planowania pracy pociągów. W dokumencie znalazły się również zapisy dotyczące bezpieczeństwa i poufności wymienianych informacji. Dzięki porozumieniu możliwe będzie między innymi:
bieżące monitorowanie ruchu pociągów transgranicznych,
szybsze reagowanie na zakłócenia oraz minimalizowanie ich skutków,
lepsze planowanie rozkładów jazdy i przepustowości linii,
optymalizacja wykorzystania infrastruktury kolejowej po obu stronach granicy.
Kolejny krok w kierunku Rail Baltica
Wspólna perspektywa obu zarządców infrastruktury jest ściśle powiązana z projektem Rail Baltica. Jest to międzynarodowa trasa, która ma połączyć Polskę, Litwę, Łotwę oraz Estonię. Po stronie polskiej gotowy jest już odcinek Warszawa – Białystok, a na początek 2026 roku planowane jest podpisanie umowy na budowę odcinka Białystok – Ełk. Prace projektowe trwają na ostatnim odcinku trasy z Ełku przez Suwałki do granicy z Litwą w Trakiszkach.
Litewska część projektu również prężnie postępuje. LTG Infra w 2025 roku podpisała trzy nowe kontrakty o łącznej wartości 235 milionów euro na budowę 10 kilometrów torów między Šveicarija a Žeimiai, oraz 18,9 kilometra nasypu od Kaunasa do Šveicarija. Dodatkowo w lipcu 2025 roku zawarto kontrakt na budowę 12,1-kilometrowego odcinka nasypu między Šėta a Ramygala.















Komentarze