Więcej torów i nowe przystanki między Gdynią a Lęborkiem. Rusza wielka modernizacja
- Marek Zioła

- 16 gru
- 2 minut(y) czytania

PKP Polskie Linie Kolejowe w oficjalnym komunikacie z 16 grudnia 2025 roku poinformowały o podpisaniu umowy na przebudowę odcinka Gdynia Chylonia – Lębork. Inwestycja warta ponad 2,6 miliarda złotych netto ma zostać sfinalizowana do końca 2029 roku. Wpłynie to na przepustowość trasy łączącej Trójmiasto ze Słupskiem.
Podpisanie kontraktu z krakowską spółką ZUE oznacza rozpoczęcie prac na jednym z najważniejszych odcinków linii kolejowej nr 202. Wykonawca zajmie się modernizacją 55 kilometrów torów oraz przebudową sieci trakcyjnej. Projekt zakłada, że trasa zyska zupełnie nowe parametry, co pozwoli pociągom pasażerskim rozpędzić się do 160 km/h, a w przyszłości, po instalacji systemów ETCS, nawet do 200 km/h. Składy towarowe przyspieszą natomiast do 120 km/h.

Dodatkowe tory i lepsza przepustowość
Głównym założeniem inwestycji jest dobudowa dodatkowych torów, co rozwiąże obecny problem "wąskiego gardła" na tej trasie. Między Gdynią Chylonią a Rumią oraz Wejherowem a Lęborkiem powstanie drugi tor. Z kolei na odcinku Rumia – Wejherowo dobudowane zostaną dwa tory aglomeracyjne, które będą przedłużeniem linii nr 250, wykorzystywanej przez pociągi trójmiejskiej SKM. Dzięki temu ruch dalekobieżny zostanie oddzielony od lokalnego, co poprawi punktualność wszystkich przewoźników.
W ramach prac przebudowanych zostanie 14 stacji i przystanków, w tym Gdynia Chylonia, Reda, Wejherowo czy Lębork. Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Co istotne dla pasażerów, na mapie regionu pojawi się 5 zupełnie nowych przystanków: Rumia Biała Rzeka, Reda Gniewowska, Wejherowo Wschodnie, Wejherowo Bolszewo oraz Gościcino Zielony Dwór.
Bezpieczeństwo i nowoczesne sterowanie
Inwestycja to nie tylko tory i perony, ale także potężna modernizacja obiektów inżynieryjnych. Wykonawcy przebudują łącznie 73 mosty, wiadukty i przejścia podziemne. Aby wyeliminować najbardziej niebezpieczne miejsca na trasie, 12 przejazdów kolejowo-drogowych zostanie zastąpionych bezkolizyjnymi wiaduktami. Cały ruch na tym odcinku będzie nadzorowany z nowego Lokalnego Centrum Sterowania w Wejherowie.
Linia nr 202 ma również znaczenie strategiczne w kontekście planowanej budowy elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino, zapewniając do niej sprawny dojazd od strony Trójmiasta. Po zakończeniu wszystkich prac na całej trasie z Gdyni do Słupska, czas przejazdu najszybszych składów skróci się o około 15 minut.

Postępy prac pod Słupskiem
Równolegle trwają intensywne działania na odcinku Lębork – Słupsk. 14 grudnia 2025 roku, po trzymiesięcznej przerwie, przywrócono tam ruch pociągów. Pasażerowie mogą już korzystać z dwóch torów na odcinku Lębork – Pogorzelice oraz z nowych peronów w Pogorzelicach i Jezierzycach Słupskich. Do listopada 2026 roku planowane jest zakończenie budowy drugiego toru aż do Słupska oraz nowych przystanków w miejscowościach Łebień, Runowo i Siemianice.
W samym Słupsku od września działają już dwa nowe perony, a obecnie wykonawcy skupiają się na budowie konstrukcji peronów nr 1 i 2 oraz przebudowie trzech wiaduktów miejskich. Łączny koszt modernizacji trasy między Lęborkiem a Słupskiem to ponad 1,8 miliarda złotych netto.















Komentarze